artikel

Willem van der Lof: Leverbetrouwbaarheid staat op nummer 1

Supply chain Premium

Willem van der Lof: Leverbetrouwbaarheid staat op nummer 1

Wat maakt de keten van verssalades bijzonder? Voor welke uitdagingen staan de partijen in deze supply chain? In de serie ‘De Keten van …’ kijken supply chain managers vanuit hun positie naar achteren en naar voren in de keten. Dit keer: Willem van der Lof van Johma.

Willem van der Lof (46)

 

Functie:

Manager supply chain bij Johma in Losser

 

Opleiding:

Hogere hotelschool in Leysin (CH)

 

Loopbaan:

Diverse hotelfuncties (vanaf 1985), Profood Oldenzaal (1990), Johma (1994), eerst als accountmanager, daarna customer service manager voor Nederland, later Benelux en tot slot tevens voor exportmarkten. Sinds 1 april dit jaar manager supply chain – "een prachtig en uitdagend vakgebied"

 

Inspiratiebron:

‘Het doel’ geschreven door Eli Goldratt over zijn Theory of constraints – "Echt een boek waar je wat aan hebt. Waar gaat het over in bedrijven? Winst maken om te kunnen investeren. Hij geeft een beeld over hoe je als bedrijf bezig kunt zijn met voortdurend verbeteren. Wat oorzaak en gevolg is van je handelen."

Typisch voor deze keten
 "Dat is in de eerste plaats de impact van het weer. Op het moment dat het barbecueweer dreigt te worden, is bij ons alle hens aan dek. Opslingereffecten dienen zich heel snel aan, soms met een vertienvoudiging van de vraag. Natuurlijk geldt dat ook voor bijvoorbeeld bier en ijs. Maar wij werken met een houdbaarheidstermijn van 28 dagen, waarvan 21 dagen extern. Wij moeten het dus doen met 7 dagen. Gemiddeld kunnen we 6 tot 7 dagen productie inzetten. Opschalen doen we met meer ploegendiensten en flexwerkers. Andere punt is de promotiegevoeligheid van ons product. Ongeveer 20 procent van de omzet is promotiegerelateerd. Dat leidt ook tot opslingereffecten, temeer omdat salades ook vaak een impulsaankoop is. Ik merk dat we hier steeds beter mee weten om te gaan. De rol van accountmanagers is hierin heel erg belangrijk. Bovendien hebben we inmiddels een demand planner in dienst, die de acties nauwkeurig volgt. Hij levert veel input om ons proces te kunnen optimaliseren."

 

Ketenregie en beïnvloeders
"Retailers zijn de regievoerders in deze keten, althans voor wat betreft ons afzetkanaal naar de winkels. Dat is 70 procent van onze omzet. De rest gaat naar foodservicebedrijven, zoals bedrijfskantines en tankstations bijvoorbeeld – dus afleveren in emmers, maar ook in portion-packs voor een boterham. Toch is het niet zo, dat retailers het innovatietempo bepalen. Dat doen we zelf als A-merk. Wel leggen ze de lat steeds hoger bij introducties. Ze nemen niet alle nieuwe producten als vanzelfsprekend op. Er moet ook iets uit het schap. De belangrijkste prestatie-indicator is leverbetrouwbaarheid – afgezien van de productkwaliteit, die sowieso niet ter discussie staat. Terecht zetten retailers de leverbetrouwbaarheid bovenaan. Dat is bepalend voor de gemeenschappelijke doelstelling in de keten om kosten in de hand te houden en marge te realiseren. Planning moet steeds de optimale balans zoeken tussen leverbetrouwbaarheid, het minimaliseren van derving en de efficiency in productie."

 

Uitdagingen aanvoerkant
"We werken nauw samen met leveranciers van aardappelen en dagverse groente. Johma heeft 700 verschillende grondstoffen gedefinieerd. De uitdaging is om binnen leadtimes van 12 tot 18 uur te kunnen schakelen op de productiebehoefte. Verder willen we graag in specifieke batchgroottes geleverd krijgen. Met een kruidenleverancier hebben we dat heel goed voor elkaar. Hij levert alles per receptuur in afgesproken batchgroottes, keurig afgewogen en gemixt. VMI staat aan de aanvoerkant nog in de kinderschoenen, maar we zijn daarin wel stappen aan het zetten."
 

Uitdagingen afleverkant
"Om als retailer de leverbetrouwbaarheid te verhogen zul je ook zelf moeten kijken naar het bestelgedrag en naar de informatievoorziening rond promoties. Wat we concreet willen weten is wanneer we bijvoorbeeld voor de kerstperiode in welke hoeveelheden moeten afleveren op het dc om de juiste houdbaarheidstermijn te kunnen garanderen. VMI is aan deze kant veel beter ontwikkeld. Met sommige retailers praten we over sturen op ‘events’. Met Albert Heijn hebben we nog een stap verder gezet in een supply chain verbetertraject met Eye-On. Over en weer is er openheid ten aanzien van voorraden en knelpunten in het distributieproces. We zijn dichtbij een vorm van collaborative planning."
 

Vast agendapunt
"Dat is samenwerking. We zijn als ketenpartners enorm afhankelijk van elkaar. In samenwerking valt nog heel veel winst te halen en dan denk ik aan bestelhoeveelheden en frequentie. Maar ook aan gecombineerd aanleveren via onze logistiek dienstverlener. Er zijn nog vele stappen te zetten in dit mooie vakgebied."

 

Lees over nieuwe ontwikkelingen bij Johma…

Reageer op dit artikel