artikel

Lucas Bols implementeert ERP voor wereldwijde partners

Supply chain Premium

Lucas Bols implementeert ERP voor wereldwijde partners

Lucas Bols, bekend van drankmerken als Galliano en Bols, stond in 2006 plotseling op eigen benen na een management buy-out. De organisatie, voorheen onderdeel van Remy Cointreau had geen ICT-infrastructuur om op terug te vallen en wendde zich tot Centric voor de implementatie van het ERP-systeem Microsoft Dynamics AX. Joep Koppers, Supply Chain Director van Lucas Bols: “We wilden een systeem waarop onze wereldwijde distributie- en productie-partners konden worden aangesloten.”

Lucas Bols, bekend van drankmerken als Galliano en Bols, stond in 2006 plotseling op eigen benen na een management buy-out. De organisatie, voorheen onderdeel van Remy Cointreau had geen ICT-infrastructuur om op terug te vallen en wendde zich tot Centric voor de implementatie van het ERP-systeem Microsoft Dynamics AX. Joep Koppers, Supply Chain Director van Lucas Bols: "We wilden een systeem waarop onze wereldwijde distributie- en productie-partners konden worden aangesloten."

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Lucas Bols   Leverancier/dienstverlener: Centric Logistic Solutions
Plaats: Amsterdam  
Branche: groothandel food   Bedrijfsgrootte: klein: 20 – 99 werknemers
Bedrijfstype: Groothandel   Datum ingebruikname: 03-04-2008
Productnaam:  

Voor Lucas Bols was het van groot belang met haar partners te kunnen communiceren in één digitale taal; Electronic Data Interchange (EDI). "Centric besteedde veel aandacht aan de digitale communicatie binnen de partnergroep", zegt Joep. "Voor ons zeer belangrijk, want we zijn over nagenoeg de hele wereld actief en werken nauw samen met onze partners."

  

Van korrel tot borrel 
Om een goed beeld van de onderneming te krijgen begon Centric in de beginfase met het maken van een blauwdruk. "Een blauwdruk is in feite eeuwig houdbaar", vertelt Joep. "Je kunt er altijd op terugvallen. Op basis van die blauwdruk zijn we het systeem verder uit gaan bouwen." Volgens Joep is daarbij niets aan het toeval overgelaten. "Centric heeft alle bedrijfsprocessen (financiën, logistiek, customer service, voorraad-management en administratieve handelingen) tot op detailniveau onderzocht. Centric heeft veel ervaring met het in kaart brengen van bedrijfsprocessen. Ze vragen net zo lang door tot ze alles weten. Van korrel tot borrel, zoals wij dat zeggen."

  
In retrospectief
Het implementatietraject is afgesloten en Joep maakt de balans op. "Tijdens de vele contactmomenten hebben we ervaren dat de samenwerking met Centric goed verliep. Dat was bij dit project essentieel, want we hebben veelvuldig contact gehad." Wat betreft het systeem zelf; Joep vindt het pakket er logisch uitzien. "Het is simpel in gebruik", zegt hij. "Zo makkelijk als een brief in Word schrijven." Maar hij beseft ook dat schijn bedriegt.

  

Joep: "Er zit natuurlijk enorm gecompliceerde programmatuur achter. Toch is Centric erin geslaagd om de gebruiksvriendelijkheid van het systeem voor onze medewerkers te behouden. En dat is waar het om gaat; iedere collega binnen Lucas Bols moet ermee kunnen werken. Alleen dan halen we onze doelstellingen."
 

Leermoment
Geen project verloopt geheel probleemloos. In het geval van Lucas Bols verkeek men zich op de levering en de beschikbaarheid van de benodigde hardware. Een leermoment, als je het Joep vraagt. "Het is de kunst om, bijvoorbeeld servers, op de juiste tijd en op de juiste plek te hebben staan. Je kunt wel een mooie blauwdruk maken van je huis, maar als er geen riolering ligt, gaat het stinken." 
 

Over Lucas Bols
Lucas Bols B.V. is een van Nederlands oudste nog actieve bedrijven, en het oudste gedistilleerd merk ter wereld. Sinds april 2006 is het weer thuis in Nederlandse handen en terug in de stad waar het in 1575 begon: Amsterdam. Bols verstaat de kunst van het mixen en blenden; met oude recepturen en nieuwe smaken. Likeur, jenever, Corenwijn en gin. Puur en in spannende cocktails.

 

Lucas Bols verzorgt sinds april 2006 de productie, distributie, verkoop en marketing van de merken Bols, Galliano, Vaccari, Pisang Ambon, Bokma, Hartevelt, Coebergh en een grote groep Hollandse jenever- en likeurmerken. Het vermogen tot innoveren en een goede relatie met de professionele bartenders wereldwijd zijn dan ook essentieel voor het succes van Lucas Bols, dat vanuit het hoofdkantoor in Amsterdam werkt met een klein maar toegewijd team van 36 personen.

 

De onderneming is anno 2006 goed voor meer dan drie miljoen dozen per jaar, met een omzet van zo’n € 95 miljoen, verdeeld over 110 landen. Van die omzet komt zo’n 70% uit het buitenland, en wordt 70% gehaald uit likeuren (Bols kent momenteel 36 smaken). Belangrijke strategische partners zijn distributeur Maxxium en producent Avandis.

Reageer op dit artikel