artikel

Kendrion Cetra halveert voorraad met kanban

Supply chain Premium

Kendrion Cetra is al ruim anderhalf jaar bezig met reorganiseren. Enkele kerndoelen zijn al bereikt, zoals een voorraadverlaging met 25 procent en een ombouw van de productielijn van radiatoren van productie op voorraad naar productie op order. Kendrion is fabrikant van onder meer verwarmingsapparatuur, industriële ventilatoren en producten als Cup-a-Soup-machines.

Kendrion Cetra is al ruim anderhalf jaar bezig met reorganiseren. Enkele kerndoelen zijn al bereikt, zoals een voorraadverlaging met 25 procent en een ombouw van de productielijn van radiatoren van productie op voorraad naar productie op order. Kendrion is fabrikant van onder meer verwarmingsapparatuur, industriële ventilatoren en producten als Cup-a-Soup-machines.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Kendrion Cetra   Leverancier/dienstverlener:
Plaats:  
Branche: automotive, machine- & apparatenbouw   Bedrijfsgrootte: middelgroot: 100 – 399 werknemers
Bedrijfstype: Productie   Datum ingebruikname:
Productnaam:  

“Aangezien we hier van die kleine Cup-a-Soup-machines fabriceren, kun je er wel van uitgaan dat de veranderingen die we hier hebben doorgevoerd op rolletjes zijn verlopen”, zegt managing director Han Hazekamp, verwijzend naar het reclame-spotje op tv. Hij wijst met een trotse glimlach naar de machine ter grootte van een koffiezetapparaat die bovenop een van de archiefkasten is geplaatst. De soepmachine is overigens slechts een van de vele zeer uiteenlopende producten die bij het voormalige Schuttersveld worden gemaakt.

      

Kanban

De Cup-a-Soup-machines zijn mooie producten, maar waar het om draait zijn toch de veranderingen op het gebied van de geproduceerde radiatoren. Deze veranderingen springen het meest in het oog. “Langzaam maar zeker wordt duidelijk dat een paar op het oog simpele aanpassingen een geweldig succes hebben opgeleverd”, aldus voormalig interim-manager Jaco van der Bruggen. Hij was door Kendrion Cetra in dienst genomen om de reorganisatie te structureren. “Het verlagen van de voorraad was een van de belangrijkste doelen. Samen met beddenfabrikant Auping zijn we een pilot-project gestart met het bekende kanban-systeem. In het gehele productieproces van Kendrion zijn onderdelen van Auping-producten te vinden. Vandaar de keus voor deze klant van ons. Al tijdens de pilot met kanban was in een oogopslag duidelijk dat het werken met dit systeem een flinke verbetering was ten opzichte van vroeger. Het is een zelfregelend systeem en ondanks enige frisse tegenzin onder het personeel zagen ze ook daar al snel de voordelen in van kanban”, zegt Jaco van der Bruggen.

       

Kinderziektes

De verlaging van de voorraad bij Kendrion is voornamelijk gebruikt om gereedschappen te kunnen opbergen. Daar was na de voorraadverlaging ruim voldoende plaats voor, want waar de opslaghal in de oude situatie voor de helft was gevuld met nog te verzenden radiatoren, wordt nu slechts een kwart hierdoor in beslag genomen. Voor het opzetten van de nieuwe werkwijze werd tweederde jaar gereserveerd. Daarna zou er nog een zelfde periode nodig zijn om de kinderziektes te verhelpen. Inmiddels zijn die nagenoeg verdwenen en is eveneens dezelfde werkwijze ingevoerd voor andere klanten, waaronder Honeywell.

Directeur Han Hazekamp geeft aan dat bij de productie van radiatoren de noodzaak het hoogst was om ruimte te winnen door een lagere voorraad en hogere doorloopsnelheid. “We produceren hier zo’n duizend verschillende typen radiatoren en daar kun je er niet van elk soort een aantal op voorraad hebben. Vandaar dat we nu op order werken.”

      

Kortere levertijden

Als gevolg van de nieuwe manier van werken is de gemiddelde levertijd afgenomen. Voorheen was die zes tot acht weken, nu maximaal drie tot vier weken. De meest voorkomende soorten en bouwhoogten van radiatoren zijn in Hardenberg op voorraad, maar de exoten en vormen waar echt klantspecifieke eisen in zijn verwerkt, zijn binnen drie weken leverbaar.

         

Stelkosten

Als gevolg van de snellere doorlooptijd en kleinere voorraad zijn de stelkosten toegenomen. De machines moeten vaker worden aangepast aan nieuwe, andere vormen die op wens van de klant worden gefabriceerd. Toch vallen deze extra kosten in het niet bij de voordelen.

                 

“Al de veranderingen die hier hebben plaatsgevonden, zijn een gevolg van vragen uit de markt. Je vraagt je af of bepaalde verzoeken mogelijk zijn en dan blijkt dat niet zo te zijn. Even later krijg je weer een ander verzoek en dan kom je op een gegeven moment op een punt waar je moet beslissen hoe de toekomst eruit gaat zien. Anderhalf jaar geleden hebben we de stoute schoenen aangetrokken en zijn we ervoor gegaan. Ondanks tijdelijke scepsis van het personeel bleek het al snel de goede keus”, besluit Han Hazekamp.

 

Reageer op dit artikel