artikel

Eneco gaat materiaalvoorziening slimmer aanpakken

Supply chain Premium

Eneco gaat materiaalvoorziening slimmer aanpakken

De Infra-divisie van Eneco Energie heeft een nieuw logistiek-concept ontwikkeld. Hierin worden de voorraden in de bus van de monteurs centraal beheerd en gaan leveranciers vaker op order leveren. De rol van de magazijnen verschuift van opslag naar overslag.

De Infra-divisie van Eneco Energie heeft een nieuw logistiek-concept ontwikkeld. Hierin worden de voorraden in de bus van de monteurs centraal beheerd en gaan leveranciers vaker op order leveren. De rol van de magazijnen verschuift van opslag naar overslag.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Eneco Energie Infra   Leverancier/dienstverlener: Involvation
Plaats: heel Nederland  
Branche: telecommunicatie & nutsbedrijven   Bedrijfsgrootte: groot: 400 of meer werknemers
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname: 02-04-2007
Productnaam:  

De belangrijkste doelstelling voor het project was het verbeteren van de levertijd en de leverbetrouwbaarheid. ‘Daarbij keken we niet naar louter de logistieke kosten’, vertelt Gijs Postma, projectleider bij Eneco Energie Infra. ‘Het gaat om de integrale kosten. De faalkosten kunnen namelijk erg hoog zijn. Vandaar dat de optimale servicegraad prioriteit kreeg.’

 

Ordergebonden leveringen

Het nieuwe concept, ontwikkeld door adviesbureau Involvation, kent twee belangrijke veranderingen ten opzichte van de huidige situatie: Er gaan meer ordergebonden leveringen plaatsvinden, op basis van een concrete behoefte, en de voorraden in magazijn en de monteurbussen worden centraal geregistreerd en beheerd. De twee magazijnen van Eneco Energie Infra krijgen vooral een overslagfunctie in plaats van een opslagfunctie.

 

Bus krijgt standaard assortiment

Momenteel is het zo dat monteurs hun materialen ophalen bij één van de dertig steunpunten en zelf bepalen wat ze meenemen. Dit wordt verder niet geregistreerd. In de nieuwe situatie wordt de bus uitgerust met een standaard assortiment voorraadartikelen. Hier worden periodiek centraal voorraadparameters bepaald al kan het besteladvies nog door de monteur worden overruled. De voorraad in de bus wordt aangevuld met de ordergebonden leveringen, veelal standaardorders met korte levertijden.

 

Servicegraad zal verbeteren

Postma verwacht dat met het nieuwe concept de servicegraad zal verbeteren en dat het aantal incourante artikelen zal afnemen. Voorraadmanagement is een vak en het huidige intuïtieve voorraadbeheer door de monteurs kent zijn beperkingen. De belevering van steunpunten en bussen van de monteurs verloopt straks gecontroleerd en is niet langer persoonsafhankelijk. ‘Hamsteren van onderdelen door monteurs is er niet meer bij’, aldus Postma. ‘De robuustheid van de logistiek is gegarandeerd.’

 

Twee regionale magazijnen

De indirecte aanleiding voor het project is overigens de overname van Remu door Eneco in 2003. De divisie Infra houdt zich bezig met de aanleg, het onderhoud, het beheer en de optimalisatie van elektriciteit-, gas- en warmtenetten en het verhelpen van storingen. De materialen die daarvoor nodig zijn, liggen in twee regionale magazijnen. Postma: ‘Ik heb gezegd: laten we eerst het beste en meest toekomstbestendige logistieke concept vaststellen. Alleen als daaruit blijkt dat centraliseren de beste oplossing is, doen we dat.’

 

Lees ook:

Reageer op dit artikel