FreshRecruitment
Na diverse overnames en enkele woelige jaren staat JDA als softwareleverancier weer op de kaart. Om die boodschap kracht bij te zetten organiseerde het bedrijf een partnerbijeenkomst én maakte het bekend met welke klanten het recent deals sloot: Heineken, Philips, Albert Heijn en Jumbo.
De bijeenkomst op het schip SS Rotterdam was er volgens sales director Jan Heijblom diende meerdere doelen. Bedoeld voor enerzijds het creëren van saamhorigheid en anderzijds om de neuzen binnen het partnerlandschap dezelfde kant op te krijgen. En het woord partner speelde in dit geval nog een rol. “We willen ons naar buiten toe wat meer gaan onderscheiden van de concurrentie en daarbij spelen onze partners een grote rol. We hebben bovendien nog wat gaten in het partnerlandschap op te vullen”, aldus Heijblom.
Nu de rookwolken wat zijn opgetrokken van alle recente overnames die leidden tot het huidige JDA, is het volgens de leverancier de hoogste tijd om aan de bekendheid te werken, zodat de naam van het bedrijf standaard op de shortlistlijstjes staat. Dat lukt volgens de sales director voornamelijk om twee redenen: “We slagen er wat mij betreft heel goed in om succesvol te zijn met convergence. Ofwel het samenvoegen van de beste elementen uit verschillende softwaretools in één nieuw product.” Het is iets waar de productexperts bij de leverancier volop mee bezig zijn na de overnames van onder andere Manugistics, i2 Technologies en het meest recent de samenvoeging met RedPrairie.
Met de focus op convergence zegt de leverancier feitelijk dat het geen heil ziet in het nog jarenlang ondersteunen van alle beschikbare tools. De onderneming wil zich focussen op producten waarin het goed denkt te zijn en van oudsher zijn dat onder andere WMS, TMS en labour management software. Aan dit bestaande productportfolio voegt het nu onder andere Flowcasting toe en een mobility applicatie.
Binnen het nieuwe Flowcasting product biedt JDA producenten en retailers de mogelijkheid om makkelijker gezamenlijk te plannen. Het is een cloudgebaseerde forecasting en planning tool die handelspartners in staat stelt om samen te werken op basis van één gezamenlijke forecast. Dat zou, zo stelt de leverancier, de productiviteit, de controle en de winstgevendheid moeten bevorderen. De mobiele applicatie die JDA tijdens de partnerbijeenkomst liet zien is vooral ontwikkeld met als doel om operationeel verantwoordelijken die onderweg zijn met een tablet of een smartphone inzicht te geven op de voortgang van processen op de werkvloer. De app maakt onderdeel uit van een breder ‘Intelligent fulfilment’ gedachtengoed waarmee de leverancier wil inspelen op de behoeften die er leven onder klanten bij het replenishen van artikelen en het plannen van arbeid in bijvoorbeeld magazijnen. JDA heeft in dit kader ook een eigen app store ontwikkeld waaraan het diverse apps gaat toevoegen gericht op specifieke deelgebieden binnen het afhandelen van logistieke activiteiten. Partners spelen hierbij een belangrijke rol, meent senior pre sales consultant Peter Heuvel.
De softwareleverancier verwacht binnen de 3PL-tak van het bedrijf een zeer gezonde groei. In 2014 maakte JDA de oprichting van een speciale 3PL-divisie bekend. “Die focus op logistiek dienstverleners betaalt zich duidelijk uit”, vertelt Maarten Baltussen, vice president EMEA. Hij vervolgt: “We hebben hier al een mooi track record en van de tien grootste logistiek dienstverleners wereldwijd hebben we er acht as klant.” Baltussen erkent dat zijn bedrijf minder sterk vertegenwoordigd is onder de wat kleinere LDV’ers, maar stelt dat het wel zijn ambitie is om daar meer voet aan de grond te krijgen. “We zijn hierbij deels aangewezen op onze partners, maar er zitten al mooie projecten in de pijplijn, dus ik ben erg positief gestemd.” Een van de projecten die binnenkort bekend wordt gemaakt is een warehouse labor management applicatie bij een grote Duitse dienstverlener.
De bekende namen die JDA aan zich wist te binden, Heineken, Philips, Albert Heijn en Jumbo, werden tijdens de presentaties omschreven als ‘very very big’. Daarbij doelt de leverancier op de omvang van de nieuwe klant. Bij twee van deze vier implementaties betreft het de uitrol van een Sales & Operations Planning tool, waarmee de producenten onder andere meer grip zouden moeten krijgen op hun demand planning. Bij in elk geval één van deze bedrijven zal de JDA-software een hele reeks deeloplossingen vervangen. De retail ‘wins’ implementeren onder andere category management software voor het beter managen van artikelgroepen en winkelinrichtingen per week of zelf dag. Wat verder bleek uit diverse gesprekken tijdens de partnerbijeenkomst is, dat diverse bedrijven op dit moment kijken hoe ze het aspect ‘visibility’ kunnen verbeteren. JDA verwacht dat het, dankzij deze heroriëntatie, bij veel verladers een voet tussen de deur krijgt met de eigen softwareproducten.