Blogs en opinie

Last van netcongestie? In 2025 is er meer mogelijk
Last van netcongestie? In 2025 is er meer mogelijk

Netcongestie is een grote uitdaging in het verduurzamen van het wegtransport. Veel ondernemers willen wel de stap maken naar zero emissie, maar hebben niet voldoende stroom. Op 1 april 2025 wijzigt er echter regelgeving die een deel van de netcongestieproblematiek verhelpt. Er kan dan met goede afspraken meer stroom beschikbaar komen voor sommige ondernemers. Pieter van der Veen, productmanager en expert op het gebied van duurzaam transport bij TVM verzekeringen, legt het uit.

Langzaamaan komt er beweging in de duurzaamheidsambities
Langzaamaan komt er beweging in de duurzaamheidsambities

De verduurzaming in de logistieke sector maakt langzaamaan vaart. Want het valt nog niet altijd mee om dit te doen, gezien de wetgeving, klantverwachtingen en technologische veranderingen. Nu gaat het nog vooral om CO2-reductie, maar dat zal snel veranderen.

De transitie naar een circulaire economie als logistieke opgave
De transitie naar een circulaire economie als logistieke opgave

Veel fabrikanten zoeken naar manieren om de transitie te maken naar de circulaire economie. Dat heeft impact op veel facetten van de bedrijfsvoering. Want wat betekent deze circulaire ambitie eigenlijk als je door een logistieke bril kijkt?

Brand in de batterij - 190.000 liter water om een e-truck te blussen?  
Brand in de batterij - 190.000 liter water om een e-truck te blussen?

Medio september vloog in Amerika een Tesla Semi in de brand na een botsing tegen een boom. Volgens de National Transportation Safety Board (NTSB) hadden brandweerlieden 190.000 liter water nodig om het lithium-ionbatterijsysteem te blussen en te koelen. Kost het inderdaad zoveel water om een e-truck te blussen? Staat dit dan de transitie naar elektrisch in de weg? E-truckkenner Johnny Nijenhuis legt uit wat er gebeurt met een batterij als die in de brand vliegt.

Waarom opzetoplossingen niet de toekomst zijn voor autonome trucks
Waarom opzetoplossingen niet de toekomst zijn voor autonome trucks

De toekomst van vrachtvervoer ligt in volledig geïntegreerde autonome systemen, niet in modulaire opzetoplossingen. Dit stelt Julian Ma, oprichter en ceo van Inceptio Technology, ontwikkelaar van autonome rijoplossingen voor vrachtwagens.

Pieter van der Veen, productmanager bij TVM Verzekeringen
Laadpleinsubsidie in aantocht - Hoe wetgeving duurzaam transport...

Wetgeving is soms lastig en het beperkt de vrijheid als ondernemer. Maar het kan ook positief uitpakken, schrijft Pieter van der Veen, productmanager bij TVM Verzekeringen, in zijn blog. Zoals de AFIR, de Alternative Fuels Infrastructure Regulation. Een Europese verordening die meer openbare laadpunten voor transport verplicht en waar op nationaal niveau nieuwe subsidies uit voortkomen.

Regelgeving netcongestie maakt het er niet makkelijker op
Regelgeving netcongestie maakt het er niet makkelijker op

De aangescherpte regelgeving om netcongestie zoveel als mogelijk in te perken stelt de logistieke sector voor nieuwe uitdagingen. Er is vooral veel weerstand en onvermogen van netbeheerders om logistieke bedrijven te hulp te schieten, meent Tom Runhaar.

CSRD-plicht houdt logistieke sector terecht bezig
CSRD-plicht houdt logistieke sector terecht bezig

Dit jaar zullen veel verladers en logistiek dienstverleners elkaar opzoeken om de CSRD rapportageplicht door te spreken. Het zal niet altijd gemakkelijk zijn om de juiste data boven tafel te krijgen. Maar het nieuw verkregen inzicht geeft ook kansen om het beter te gaan doen, meent Hans Moonen.

Keten onder de loep: wat staat er op het spel met de CSDDD?
Keten onder de loep: wat staat er op het spel met de CSDDD?

De deadline voor de goedkeuring van de richtlijn Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD), nadert. Johan Löfquist, hoofd duurzaamheidsdata bij duurzaamheidsplatform Worldfavor, biedt in deze blog inzicht in de uitdagingen en kansen die de CSDDD met zich meebrengt voor ondernemingen in Europa.

Logistieke praktijk mist ketenbrede visie op duurzaamheid
Logistieke praktijk mist ketenbrede visie op duurzaamheid

In het bijna afgelopen jaar werden CSRD en CSDDD met een donderslag voelbaar in logistieke ketens. En het is het jaar waarin duidelijk werd dat we op de huidige koers de reductiedoelstellingen niet zullen halen, wat leidde tot ongekende beleidsvoornemens.