Freshrecruitment
Markt bedrijfswagens krabbelt mondjesmaat op, maar blijft ver onder niveau
De verkoop van lichte bedrijfswagens (LCV's) trekt in 2026 slechts beperkt aan en blijft ver onder het historisch gemiddelde.

De verkoop van lichte bedrijfswagens (LCV's) trekt in 2026 slechts beperkt aan en blijft ver onder het historisch gemiddelde.

De reacties uit de logistieke sector op de laatste Prinsjesdag van het demissionaire kabinet schetsen een beeld van diepe tegenstellingen en een overwegend grimmige stemming.

De verkoop van dieselbedrijfswagens in Nederland is vorige maand verdrievoudigd ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De forse toename, met bijna 13.000 verkochte voertuigen, is het gevolg van de aanstaande invoering van bpm-heffing op nieuwe diesel- en benzinebedrijfswagens vanaf 1 januari.

Het is mogelijk dat de subsidiepot voor de aanschaf van elektrische bedrijfsauto's dit jaar niet op gaat. Momenteel is er nog ruim 16 miljoen euro aan subsidiegelden beschikbaar. RAI Vereniging wijt dit aan de politieke onzekerheid rondom de invoering van zero-emissiezones en luidt de noodklok.

De discussie rondom de invoering van zero-emissiezones in Nederlandse binnensteden zorgt voor toenemende spanningen tussen de politiek en de logistieke sector. Terwijl een meerderheid van de Tweede Kamer oproept tot uitstel, staan brancheorganisaties op de barricaden voor een snelle invoering. Zij vrezen dat uitstel zal leiden tot onzekerheid en economische schade voor ondernemers die al hebben geïnvesteerd in emissievrije voertuigen. Veertien gemeenten die per 1 januari 2025 uitstootvrije zones willen invoeren geven aan dat ze gewoon doorgaan met de voorbereidingen.

Brancheorganisaties hebben samen met de minister van Infrastructuur en Waterstaat een intentieverklaring ondertekend die de veilige inzet van zware elektrische bedrijfswagens, die mogen worden bestuurd met rijbewijs B onder het gedoogbeleid, verbetert. Deze verklaring is noodzakelijk om het gedoogbeleid voor de vrijstelling van rijbewijs C op deze bedrijfswagens te mogen verlengen.

Het aantal registraties van dieselbedrijfswagens is dit jaar een kwart hoger dan vorig jaar. Autobrancheorganisatie RAI Vereniging maakt zich zorgen over de capaciteit bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) om de nieuwe bestelwagens tijdig te keuren in aanloop naar de introductie van zero-emissiezones in binnensteden en de invoering van de aanschafbelasting voor bestelbusjes per 1 januari 2025.

Er zijn vorig jaar in Nederland in totaal 16.138 zware bedrijfswagens verkocht. Dat is aanzienlijk meer dan in 2022, toen de teller uitkwam op 13.289. Uit cijfers van Bovag en RAI Vereniging blijkt dat het aantal elektrische trucks bovendien flink is toegenomen in 2023. In de totale truckmarkt blijft DAF koploper, voor Volvo en Scania.

De RAI Vereniging heeft in een brief aan informateur Ronald Plasterk aangedrongen op het inzetten op een toekomstbestendig mobiliteitsbeleid. Een nieuw kabinet moet in de ogen van de belangenorganisatie onder meer fors gaan investeren in laad- en tankinfrastructuur voor zero-emissie vrachtwagens.

Brancheverenigingen RAI Vereniging en Bovag voorspellen dat er volgend jaar 78.000 bestelwagens worden verkocht, duizenden meer dan dit jaar. In 2025 vervalt namelijk de vrijstelling voor de aanschafbelasting voor bestelwagens en de branche verwacht dat deze ontwikkeling, naast het effect van de invoering van de zero-emissiezones, gaat zorgen voor een hogere verkoop.