Thetford B.V.
Nederlandse zeehavens lossen en laden minder goederen
De aan- en afvoer van goederen in Nederlandse zeehavens is in 2024 met 1,1 procent gedaald tot 577 miljoen ton. Er zijn zowel minder goederen gelost als geladen dan een jaar eerder.
De aan- en afvoer van goederen in Nederlandse zeehavens is in 2024 met 1,1 procent gedaald tot 577 miljoen ton. Er zijn zowel minder goederen gelost als geladen dan een jaar eerder.
Bij douanecontroles in de Rotterdamse haven zijn de afgelopen weken drie grote partijen cocaïne onderschept, met een totaalgewicht van 654 kilo. In totaal zijn vijftien verdachten aangehouden in verband met twee van de drugsvangsten, meldt het Openbaar Ministerie (OM).
Binnenvaartschippers in de havens van Rotterdam en Antwerpen ondervinden enorme vertragingen door opstoppingen in de diepzeevaart, waardoor zij soms dagenlang moeten wachten voordat ze geladen kunnen worden, meldt de Financiële Telegraaf. Verladersorganisatie Evofenedex roept de politiek op om in te grijpen.
Vanaf 12 juni 2025 is in het Maritiem Muzeeum Zeeland in Vlissingen de nieuwe serious game 'Coke aan de Kust - Hoe sterk sta jij?' te beleven. De interactieve installatie dompelt bezoekers onder in de verleidingen en gevaren van drugssmokkel in de haven.
De Nederlandse exportsector raakt in de knel door oplopende wachttijden in de zeehavens. Binnenvaartschepen krijgen steeds vaker te maken met vertragingen omdat grote zeeschepen voorrang krijgen. Volgens ondernemersvereniging Evofenedex zorgt dit niet alleen voor hogere kosten, maar ook voor een ondermijning van duurzame transportstromen.
De val van het kabinet mag er op geen enkele wijze toe leiden dat de oplossingen die Nederland nodig heeft voor behoud van welvaart, goed werk en soevereiniteit verder uit beeld raken. Dat zegt Deltalinqs, de ondernemersorganisatie voor alle bedrijven in de haven van Rotterdam. Ook TLN en de RAI Vereniging waarschuwen voor stilstand.
DFDS en Volvo Trucks verschuiven een groot deel van hun containertransport tussen Gent en de haven van Antwerpen naar de nacht. Met elektrische vrachtwagens en minder verkeer op de weg zetten de partners een belangrijke stap in efficiënte en duurzame nachtlogistiek. "We vermijden op deze manier congestie en verlagen de uitstoot."
De goederenoverslag in North Sea Port is in het eerste kwartaal van dit jaar licht gestegen met 1 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Opvallend is dat Groot-Brittannië een steeds belangrijkere positie inneemt als handelspartner van de Zeeuws-Gentse haven.
Port of Antwerp-Bruges streeft in het eerste kwartaal van 2025 de Rotterdamse haven voorbij in het overslagvolume in het containersegement. Dit blijkt uit de kwartaalcijfers van beide havens.
De toekomst van havenlogistiek werd recent tastbaar op de Maasvlakte in Rotterdam, waar het MAGPIE-project zijn eerste autonome e-truck demonstreerde. Met de integratie van geautomatiseerd rijden en handsfree laadtechnologie zet het project een belangrijke stap richting slimmere, groenere havens. "Dit zal in de toekomst niet alleen de efficiëntie verhogen, maar ook de belasting van vrachtwagenchauffeurs verlichten", zegt Daan Nap, head of port segment bij hands free-oplaadleverancier Rocsys. "Het is belangrijk om te laten zien dat deze innovaties werken en toepasbaar zijn in de praktijk", vult Guus Arts van DAF Trucks aan.