Thermotraffic
Nederlandse zeehavens lossen en laden minder goederen
De aan- en afvoer van goederen in Nederlandse zeehavens is in 2024 met 1,1 procent gedaald tot 577 miljoen ton. Er zijn zowel minder goederen gelost als geladen dan een jaar eerder.
De aan- en afvoer van goederen in Nederlandse zeehavens is in 2024 met 1,1 procent gedaald tot 577 miljoen ton. Er zijn zowel minder goederen gelost als geladen dan een jaar eerder.
Grote containerschepen, beperkte spreiding van goederenstromen en gebrekkige datadeling zorgen voor aanhoudende 'complexe' congestie in de haven van Rotterdam. Topman Boudewijn Siemons pleit voor een volwassen logistiek product, met meer samenwerking, spreiding en digitalisering. "Als distributiecentra van 8-16 blijven opereren, dan redden we het niet."
Bij douanecontroles in de Rotterdamse haven zijn de afgelopen weken drie grote partijen cocaïne onderschept, met een totaalgewicht van 654 kilo. In totaal zijn vijftien verdachten aangehouden in verband met twee van de drugsvangsten, meldt het Openbaar Ministerie (OM).
De overslag in de Rotterdamse haven is in de eerste helft van 2025 met 4,1procent gedaald tot 211 miljoen ton, vooral door een sterke afname in de bulksegmenten. Dat meldt Havenbedrijf Rotterdam dinsdagochtend bij de presentatie van de halfjaarcijfers. De daling wordt veroorzaakt door economische onzekerheid, achterblijvende investeringen in de industrie en verstoringen in de logistieke keten.
Binnenvaartschippers in de havens van Rotterdam en Antwerpen ondervinden enorme vertragingen door opstoppingen in de diepzeevaart, waardoor zij soms dagenlang moeten wachten voordat ze geladen kunnen worden, meldt de Financiële Telegraaf. Verladersorganisatie Evofenedex roept de politiek op om in te grijpen.
De toenemende drukte in de Rotterdamse haven heeft logistiek dienstverlener Odin Warehousing & Logistics ertoe aangezet maatregelen te treffen om wachttijden te beperken en de doorstroming te verbeteren. Het bedrijf haalt inmiddels het merendeel van zijn containers buiten de piekuren op, waaronder 's nachts en in het weekend. Ook zet het bedrijf vanaf september eigen e-trucks daarvoor in.
De val van het kabinet mag er op geen enkele wijze toe leiden dat de oplossingen die Nederland nodig heeft voor behoud van welvaart, goed werk en soevereiniteit verder uit beeld raken. Dat zegt Deltalinqs, de ondernemersorganisatie voor alle bedrijven in de haven van Rotterdam. Ook TLN en de RAI Vereniging waarschuwen voor stilstand.
Na maanden van onderhandelingen en stakingen hebben FNV Havens en containeroverslagbedrijf Hutchison Ports Delta II naar verluidt een onderhandelingsresultaat bereikt over een nieuwe cao.
Een uitbreiding van de Rotterdamse haven met een Derde Maasvlakte heeft pas toekomstwaarde als er ook wordt gewerkt aan de bereikbaarheid van het gebied. Dat benadrukt TLN-clustermanager Mainports Fay van Dongen in een reactie op de plannen van de gemeente Rotterdam en de provincie Zuid-Holland eerder deze week.
Bedrijven in de Rotterdamse haven, die zich willen inzetten voor verduurzaming maken bij het Havenbedrijf aanspraak op een financiële tegemoetkoming. Plannen moeten deze zomer nog beschikbaar komen. Volgend jaar sluit het Havenbedrijf hierover contracten met, naar verwachting, vooral kleinere bedrijven die relatief veel besparen.