Provincie Zuid-Holland
Minister wil komend jaar Super-Ecocombi op Nederlandse wegen
Barry Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat, wil in 2025 een proef uitvoeren met een Super-Ecocombi op de Nederlandse openbare weg.
Barry Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat, wil in 2025 een proef uitvoeren met een Super-Ecocombi op de Nederlandse openbare weg.
De Super EcoCombi (SEC) mag vanaf december de weg op in Zweden. Na een uitgebreide pilot zijn SEC's met een maximale lengte van 34,5 meter toegestaan op ruim 500 kilometer van het Zweedse wegennet. Ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) juicht de acceptatie van de SEC toe en hoopt dat er ook in ons land snel stappen gezet worden.
Ewals Cargo Care recyclet 95 procent van de trailers in het wagenpark na de eerste, tweede of soms zelfs derde levenscyclus. Zo worden er van het oude dekzeil van hun vrachtwagens tassen en accessoires gemaakt. Duurzaamheid is voor de logistiek dienstverlener een focus in alles wat ze doen. Van de core business van multimodale oplossingen tot bijna nul afvalrecycling van de trailers.
De Super Eco Combi krijgt een nieuwe kans in een pilot. Logistiek dienstverlener Ewals Cargo Care, dat al jaren de kartrekker is van dit project in Nederland, meldt dat de pilot maart volgend jaar weer wordt opgepakt.
De Super Eco Combi krijgt toch nog een kans op een plek op de weg in Nederland. Het plan is om te starten met een eerste pilot met een nieuwe SEC combinatie van logistiek dienstverlener Ewals Cargo Care uit Venlo. "Het is goed dat er weer schot in het project zit", zegt Jan Huys, projectmanager bij Ewals. De voordelen van de SEC zijn volgens hem te groot om er vanuit de overheid geen aandacht aan te geven.
Minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers heeft deze week kennisgemaakt met de Super EcoCombi (SEC). Volgens TLN zitten er veel voordelen aan een SEC en de branchevereniging hoopt daarom dat er toch een pilot wordt opgestart, zodat ook in Nederland getest kan worden met de lange vrachtwagen. Minister Harbers: "Ik wilde de SEC nu zelf zien om een beter beeld te krijgen wat voor ontwikkelingen de komende tijd op ons af komen."
Terwijl steeds meer Europese landen voor de Super EcoCombi, een extra lange vrachtwagencombinatie, kiezen, heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat juist besloten met het project te stoppen. De risico's voor de fysieke infrastructuur en de verkeersveiligheid worden te groot geacht om een pilot met de extra lange trucks te starten. Er wordt vanuit de sector teleurgesteld gereageerd op het besluit.
Ewals Cargo Care heeft het visibility platform van Shippeo geïmplementeerd. Met deze track en trace-software kan Ewals voor klanten vanaf één portaal nauwkeurig en realtime zendingen volgen ongeacht van welke modaliteit gebruik wordt gemaakt.
De Super Eco Combi (SEC) mag voorlopig niet de openbare weg op. De super lange truck trailercombinatie heeft belangrijke testen niet gehaald. RDW geeft daarom geen toestemming voor testen op de Nederlandse snelwegen.
32 meter lang, maar duurzaam en praktisch in het gebruik. De Super EcoCombi is een serieuze optie als nieuw logistiek, concept. Diverse logistieke dienstverleners, met Ewals voorop, testen het extreem lange transportsysteem en zijn enthousiast.