L’Ortye via BDO Executive Search & Interim
Cabinekamperen: gaat er weer een nieuw rustbeleid komen?
De Europese Commissie overweegt om het verbod op rusten in de cabine te versoepelen. Maar wat is juridisch haalbaar en verstandig?
De Europese Commissie overweegt om het verbod op rusten in de cabine te versoepelen. Maar wat is juridisch haalbaar en verstandig?
De Europese logistiek heeft een onzichtbare kwetsbaarheid. Niet zichtbaar in files of brandstoftekorten, maar wel in de wachtkamers van overvolle huisartsenpraktijken of op de spoedeisende hulp van ziekenhuizen. Dat schrijft Simone Mensink, directeur klant en operations bij HollandZorg, in haar blog.
Door de toenemende geopolitieke spanningen bereidt Defensie zich voor op mogelijke escalaties en snelle verplaatsing van materieel in noodsituaties. De krijgsmacht zoekt daarvoor partners in de civiele logistiek. Punt van aandacht: de eisen voor digitale veiligheid zijn strenger.
Robots en systemen nemen steeds meer taken over in het warehouse. Maar wie is aansprakelijk als een robot letsel veroorzaakt bij een medewerker? Zeker als het om een zelflerend systeem gaat, kan dat best ingewikkelde kwesties opleveren. Michelle Vrolijk, advocaat en partner bij ITL Attorneys Netherlands, denkt dat er de komende jaren vaker met juridische blik naar robotisering gekeken wordt. "Zorg er nu al voor dat de zorgplicht voldoende wordt nageleefd."
Het ene na het andere distributiecentrum wordt gebouwd volgens Breeam-richtlijnen of met andere duurzame regels in het achterhoofd. Maar hoe relevant is dat voor bedrijven die minder kapitaalkracht hebben? En voor bedrijven die helemaal geen hoogwaardig dc nodig hebben? Hylcke Okkinga, mededirecteur van vastgoedontwikkelaar Montea, denkt dat een gevarieerd aanbod gebouwen noodzakelijk is. Maar dat zal niet vanuit de sector komen.
In de wereld van HR en arbeidsovereenkomsten zijn er van die termen die op elkaar lijken, maar juridisch mijlenver van elkaar verwijderd zijn. Aanzeggen en opzeggen is zo'n duo. Beide klinken alsof het slechts om een administratieve handeling gaat. Een formaliteit. Maar wie als werkgever het verschil onderschat, kan daardoor ineens met een loondoorbetalingsverplichting of hoge ontslagvergoeding geconfronteerd worden. Een klein misverstand met grote financiële gevolgen.
De tijd van vrijblijvend verduurzamen loopt op zijn einde. Europese wet- en regelgeving maakt CO₂-uitstoot tastbaar en belastbaar. Ook in Nederland liggen plannen klaar om die lijn door te trekken. Tegelijkertijd bevinden we ons nog in een overgangsfase: van pionieren naar standaardiseren. Tot nu toe gold dat elke stap richting schoner vervoer er één is - ongeacht efficiëntie of schaalbaarheid. Maar die houding verandert, stelt Amanda Rasch, managing director bij DKV Mobility Benelux in deze blog.
Bij de publicatie van de vijfentwintigste editie van de jaarlijkse Top 100 Logistiek Dienstverleners valt op hoe hardnekkig sommige thema's zich blijven herhalen, maar ook hoeveel er tegelijk veranderd is. Van vergeten namen tot vernieuwde inzichten, van optimisme tot realisme: de logistieke sector blijft bewegen. Ook voor de redactie van Logistiek.nl breekt een nieuw tijdperk aan.
Het stormt momenteel in de wereld van logistiek. Dat schrijft Hans Moonen op basis van grootschalig klantonderzoek van CGI. "Geopolitiek levert hoofdbrekens, vergrijzing een kopzorg en klimaatverandering sores, maar verduurzaming biedt gelukkig ook de nodige kansen." Opvallend is dat de logistiek digitalisering inmiddels als vanzelfsprekendheid ziet om de uitdagingen het hoofd te bieden.
Onlangs publiceerde ABN Amro een rapport over Gen Z op de arbeidsmarkt. De conclusie: praktisch opgeleide jongeren uit deze generatie kiezen vooral voor een werkgever die zekerheid biedt en goed betaalt. Voor velen wellicht verrassend. Voor mij als recruiter is het vooral een bevestiging van wat ik dagelijks zie gebeuren.