nieuws

Lekkerland maakt logistiek lekker duurzaam

Logistieke dienstverlening 2281

Op weg naar de vierde ster in het Lean & Green programma houdt Lekkerland alle mogelijkheden intern en in de supply chain scherp in de gaten om door te pakken op het gebied van duurzame logistiek. Dat gaat best ver.

Lekkerland maakt logistiek lekker duurzaam
Olga den Boer en John van den Berg

Sinds 1 augustus is John van den Berg (afkomstig van Sligro) verantwoordelijk voor de operatie, voor de voorraden, het transport en de supply chain van Lekkerland, de groothandel/logistiek dienstverlener, die specialist is in het zogenaamde out-of-home kanaal, zoals benzinestations. Vanaf komend jaar maakt Lekkerland onderdeel uit van de Duitse retailer Rewe. Het bedrijf heeft al een derde Lean & Green ster en overlegt met Connekt over een vierde ster.
“Als logistiek dienstverlener merken we steeds meer bij onze klanten, dat ze meer van ons vragen. Zeker grote klanten als Shell en Hema met eigen duurzaamheidsdoelstellingen.” Olga den Boer is behalve consultant quality management tevens verantwoordelijk voor de uitvoering van het MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) beleid. Zelf vindt ze het ook bijzonder, dat een organisatie met zo’n 726 medewerkers daar een aparte verantwoordelijkheid van heeft gemaakt. “Maar juist met grote afnemers is het belangrijk om ook op dit punt met specialisten te kunnen schakelen. Zo ben ik betrokken bij een project vanuit NS Retail om samen te kijken naar onder meer het reduceren van verpakkingen. En retourstromen, want we komen daar dagelijks aan de deur.”

‘Pilots genoeg maar daar blijft het bij’

Niet alleen met afnemers, maar ook met leveranciers van hulpmiddelen speelt Lekkerland meer en meer de duurzaamheidskaart. Den Boer merkt dat je elkaar als bedrijven met dezelfde bedrijfscultuur en maatschappelijke betrokkenheid gemakkelijker vindt. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de heftruckvloot.
Begin dit jaar sloot Lekkerland een nieuw contract met Toyota, waarbij energie-efficiency tot een belangrijk element werd gemaakt in de overeenkomst. Inzicht in het verbruik en daarna handelen, dat is de inzet.
Van den Berg: “Lithium-ionbatterijen bespreken we met Toyota. Die vind ik nog wel heel duur overigens, we doen daar nu proeven mee. Ik ben benieuwd wat er uit komt. Zo zijn we ook in gesprek met de vrachtwagenfabrikanten. Vroeger deden ze zelf hun testen met nieuwe modellen. Nu betrekken ze klanten er bij, die op basis van subsidie met elektrische trucks een tijdlang kunnen rijden. Allemaal in pilots, om te zien hoe de trucks zich houden in de praktijk. Maar daar blijft het wel bij en dat is jammer. Ik zie nog nergens elektrische trucks van de productielijnen rollen. Ik ben benieuwd hoe dat gaat. We zitten al bijna in 2020 en in 2025 moeten we zero emissie de binnensteden in.”

‘Stoer dat we het gewoon doen’

Lekkerland is niet van plan te blijven wachten op wat er om het bedrijf heen gebeurt. Van den Berg heeft het over een uniek systeem van start/stop op de koeltrailers. Op het moment dat de temperatuur boven een bepaalde waarde komt, slaat de elektrische koeling aan. “De pilot is positief en we rollen het verder uit”. Voordeel is dat de motor van de vrachtwagen niet continu staat te ronken in een woonomgeving, maar ook dat de koeling niet ergens aan een stekker hoeft te hangen. Ander voorbeeld is zonnepanelen op het dak van drie bestelauto’s. Van den Berg: “Ik was daar sceptisch over vanuit een andere pilot in het verleden. Lekkerland heeft het opgepakt en het lijkt succesvol. Ik vind het stoer dat we dat hier gewoon doen.”
Een volgende investering staat er aan te komen, dit keer in LEV’s (Light Electric ­Vehicles). Van den Berg wil ook daar ervaring mee opdoen, vooral om te zien hoe dat werkt in combinatie met laadkleppen. “Een kleine elektrische vrachtwagen aanschaffen, dat gaat nog wel. Maar een gekoelde wagen met een laadklep, die 2.000 kg of meer moet dragen, dat is nog wel een uitdaging. Hou je dan voldoende actieradius? We gaan het zien.”

‘Straks is het te laat’

Maar het blijft niet bij technische innovatie alleen, ook in de supply chain verwacht Den Boer slagen te kunnen maken samen met partners. Zo is Lekkerland inmiddels begonnen met backhaul-distributie, waarbij vrachtwagens – 125 stuks inmiddels naast een veertigtal bestelbusjes – bij kleinere leveranciers op de terugweg producten meenemen naar de dc’s in Son en Waddinxveen. Dat levert een betere beladingsgraad op. Daarover zijn concreet afspraken gemaakt om dat als structurele werkwijze op te bouwen.
Logistiek is voor Lekkerland kernactiviteit, maar levert daarmee ook een belangrijke bijdrage in de ecologische footprint. Den Boer houdt dat nauwlettend in de gaten. Afgelopen jaar was het brandstofverbruik verantwoordelijk voor 54 procent van de CO2-uitstoot, de panden (verwarming, koeling) zijn goed voor 30 procent. Voor de derde ster is een reductie van 7 procent CO2-uitstoot gerealiseerd.
Uiteindelijk moet dat naar 50 procent, in lijn met het Klimaatakkoord, maar daar is nog tot 2050 de tijd voor. Den Boer waarschuwt:
“Dat lijkt lang, maar hoe verder je komt, hoe moeilijker het wordt om besparingen te realiseren. Nu moet je daar volop mee bezig zijn, straks is het te laat.”

Reageer op dit artikel