nieuws

PODCAST: Logistieke dienstverlening in Nederland (deel 2)

Logistieke dienstverlening 1441

De markt van logistieke dienstverlening staat flink onder druk. Er is zeker groei in volumes te bespeuren, maar de kosten stijgen ook. Wat zijn de trends? Wie lopen er voorop en wat zijn de voornaamste kansen en bedreigingen?

PODCAST: Logistieke dienstverlening in Nederland (deel 2)

In een korte serie podcasts over logistieke dienstverlening in Nederland staan we stil bij de belangrijkste ontwikkelingen in deze sector. Bij de tweede podcast zitten logistiek dienstverlener Peter Appel (directeur), Bart Banning (sector banker bij ABN Amro, Michiel Maassen (eigenaar YouGrow en tevens lid van de expertgroep) en Christiaan van Luik (consultant bij Buck Consultants International en tevens lid van de expertgroep) aan tafel. Samenwerken met anderen, het bundelen van vervoersstromen en het belang van innovatie in alternatieve brandstoffen staan als gespreksonderwerpen op de agenda.

Peter Appel

Ontkomen aan prijsdruk – kan dat?

Hoe ontwikkel je in de huidige uitdagende markt een goed ontwikkeld transportbedrijf? “Je moet een positie zien te verwerven enerzijds door schaalgrootte maar ook door middel van innovaties”, aldus Peter Appel, die met zijn bedrijf op positie 32 in de Top 100 Logistiek Dienstverleners van 2019 staat. Over de prijsdruk in de huidige markt zegt Appel het volgende: “Prijsvorming kan ook door samenwerking met opdrachtgevers in transparante structuren tot stand komen. Dan trek je samen op in kostenontwikkelingen en prijsstijgingen.”

Beluister hier de gehele podcast

Bundeling en ketensamenwerking blijft lastig

Christiaan van Luik en Michiel Maassen

“Er heerst bij bedrijven veel onduidelijkheid over welke koers de overheid nu gaat voeren. Welke technieken zijn straks beschikbaar? Je merkt dat bedrijven daar een beetje op aan het wachten zijn”, aldus Van Luik. “Ik denk dat bedrijven nog steeds de kansen zien in bundelen maar het best lastig is om dit goed op te pakken. Het vergt een stuk IT-integratie. Er zijn veel projecten de afgelopen jaren gestrand en dat zit heel erg in de menselijke kant van samenwerking.”

 

Lees ook: Hoe selecteer ik een logistiek dienstverlener?

 

Michiel Maassen over ketensamenwerking: “Iedereen tekent een non-compete clause en een vertrouwelijkheid clause en we moeten allemaal verklaringen afleggen waarom we bepaalde data niet met anderen delen. Daar begint het al in de basis. Als je gewoon begint met een faire prijs en dan heb je geen discussie over vertrouwen.”

Bart Banning

Transitie schoner wagenpark

We hebben een crisis achter ons liggen waar we bijna niet geïnvesteerd hebben en daarna heeft er een soort inhaalslag plaatsgevonden. Bedrijven wachten de technologische ontwikkelingen ook nog even af. Wordt het elektrisch of toch waterstof.”

 

Luister ook naar de eerste podcast in deze serie

 

 

 

 

Reageer op dit artikel