nieuws

Oranje boven op Transport Logistic in München

Logistieke dienstverlening 2477

Waar vele beurzen het moeilijk hebben om het aantal beursbezoekers en exposanten op peil te houden, presteert Transport Logistic het om te groeien. De grootste transportbeurs overtreft zichzelf opnieuw. Het aantal exposanten is ruim 9 procent gegroeid. Nederlandse bedrijven zijn ruim vertegenwoordigd.

Oranje boven op Transport Logistic in München
Holland paviljoen

2360 exposanten, 200 meer dan tijdens de vorige editie in 2017,  uit tientallen verschillende landen presenteren van 4 tot en met 7 juni hun nieuwste producten en logistieke oplossingen aan de vele duizenden bezoekers. Transport Logistic is vandaag weer geopend.

München is deze week het middelpunt van de mondiale transportwereld. Om alles in goede banen te leiden, vind de beurs voor het eerst in tien hallen plaats. Transport Logistic is niet meer de regionale Zuid Duitse beurs die het ooit was. De beurs is internationaler dan ooit. 56 procent (3 procent meer dan in 2017) van alle exposanten komt van buiten Duitsland. Kortom: de beurs is gegroeid naar een internationaal logistiek platform.

Meer Chinezen en Hollanders

China draagt hier flink aan bij. Het aantal Chinese exposanten steeg naar 64, een verdubbeling in vergelijking met 2017. De economische supermacht is dan ook hard op weg een logistieke super power te worden. Denk aan Alibaba dat naar Europa komt met zijn logistieke tak en het One Road One Belt initiatief, beter bekend als de nieuwe zijderoute. Vandaag de dag rijden er ruim 12.000 treinen op deze route tussen China en Europa, werd duidelijk tijdens 1 van de 50 forums die werden gehouden tijdens de beurs. Ook Nederlandse initiatieven nemen rap toe. Zo hebben diverse logistieke dienstverleners vanuit Nederland routes opgezet naar het verre oosten. 

 

 

Nederlandse exposanten

Nederland was ook op de beurs goed vertegenwoordigd. Meer Nederlandse bedrijven dan ooit (Nederland behoort naast China en Polen tot de top 3 sterkst groeiende buitenlandse exposanten) waren van de partij om zichzelf te tonen aan de duizenden mondiale bezoekers. Sommigen bijvoorbeeld Raben, Vos Logistics, Seacon, Ewals en Jan de Rijk deden dat afzonderlijk. Velen hadden de krachten gebundeld in diverse paviljoens.

Limburg en West-BrabantLimburg en West-Brabant

Het Limburg paviljoen was er daar een van, net als in 2017. Samen met achttien logistieke dienstverleners, verladers, douane specialisten, recruitment bedrijven en opleidingsinstituten toonde het bedrijf zich van zijn beste kant. Het doel: potententiele bedrijven overtuigen zich in dit deel van Nederland te vestigen. Met datzelfde doel was logistieke hotspot West-Brabant aanwezig. “De opzet in 2017 werkte; het leidde tot business leads en meer onderlinge samenwerking en dus zijn we er weer”, is de verklaring van Hanneke Bruinsma van REWIN.

Holland paviljoen en Rotterdamse haven

Andere logistieke hotspots (Zwolle, Deventer, Lelystad, Twente en Logistcs Valley) verenigden hun krachten, samen met dienstverleners en overheden op Het Holland paviljoen onder leiding van NDL/HIDC. Ook de Rotterdamse en Amsterdamse haven staan gebroederlijk naast elkaar met in hun kielzog tientallen andere, haven gerelateerde bedrijven.

Reageer op dit artikel