nieuws

HSF Logistics zet LZV in voor fritestransport Aviko

Logistieke dienstverlening 1117

Logistiek dienstverlener HSF Logistics heeft twee vergunningen gekregen om frites van aardappelverwerker Aviko van Nederland naar België te vervoeren.

HSF Logistics zet LZV in voor fritestransport Aviko

Sinds vier jaar zet HSF Logistics LZV’s in voor nationale transporten. Een deel van de inzet van deze Eco-combi’s vindt plaats in opdracht van internationale aardappelverwerker Aviko uit Steenderen. Maar ook voor andere opdrachtgevers in bijvoorbeeld de vlees- en visindustrie wordt door de logistiek dienstverlener gebruik gemaakt van deze langere en zwaardere vrachtauto’s. Zodra de mogelijkheid ontstond om de LZV’s ook op België in te zetten, heeft HSF alles in het werk gesteld om zo snel mogelijk de benodigde vergunningen te verkrijgen. Sinds februari heeft het bedrijf daardoor nu ook de beschikking over twee vergunningen om de LZV’s in te zetten op transporten van en naar België. Daarmee is HSF naar eigen zeggen één van de eerste Nederlandse dienstverleners die meerdere LZV’s in mag zetten bij onze Zuiderburen.

Inzet 2 LZV's zorgt voor 50 procent minder transportbewegingen

Inzet LZV’s bespaart tot 30 procent CO2

De transporten vinden plaats in opdracht van Aviko, waarbij frites niet alleen naar België wordt gebracht, maar ook worden er in opdracht van Aviko weer aardappelproducten vanuit België naar de Achterhoek gehaald. De inzet van deze twee trucks levert volgens Frank Scholten, transportmanager van Aviko, afhankelijk van het traject een CO² besparing op van zo’n 25 tot 30 procent. “Ook wordt hierdoor het aantal transportbewegingen met 50 procent gereduceerd. Twee LZV-ritten staan namelijk gelijk aan drie ritten met een standaard voertuig. Een mooie stap op weg naar duurzamer transport dus.”

LZV past in duurzaamheidsdoelstelling HSF

Logistiek dienstverlener HSF, nummer 19 op de lijst Top 100 Logistiek Dienstverleners 2018, wil haar duurzaamheidsdoelstellingen ook gaan realiseren door investeringen in zonne-energie, inzet van trucks op LNG, maar ook door verdere uitbreiding van het wagenpark van 4 naar 6 LZV’s. Daartoe zijn twee extra zogenoemde ‘B-doubles’ besteld, die in de zomermaanden zullen worden geleverd. HSF kiest bewust voor het systeem van B-doubles, om daarmee een zo groot mogelijke uniformiteit en flexibiliteit in de inzetbaarheid van het wagenpark te realiseren.

 

Lees ook: Flinke toename aantal LZV’s in Nederland

 

Reageer op dit artikel