nieuws

Dachser tevreden over LNG – wel meer tankstations nodig

Logistieke dienstverlening 740

Dachser heeft in de Duitse stad Karlsruhe trucks op LNG getest. De logistiek dienstverlener is over de actieradius erg tevreden. Het netwerk van LNG tankstations in Duitsland is echter nog ontoereikend om trucks op LNG breed uit te rollen. 

Dachser tevreden over LNG – wel meer tankstations nodig

Resultaten uit de test van Dachser laten zien dat vloeibaar aardgas (LNG) een alternatief kan bieden voor diesel, zelfs voor langeafstandsroutes. Dit kan echter volgens Dachser alleen als het netwerk van LNG-tankstations wordt  uitgebreid.

Zowel in Nederland als in Duitsland is er een debat gaande over de hoeveelheid fijnstof en stikstofoxiden in de lucht in steden. Verschillende Duitse steden, waaronder Stuttgart, Berlijn en Bonn, hebben al actie hebben ondernomen. Zij verbieden oudere Euro 1-5 dieselvoertuigen of kondigen een dergelijk verbod aan in 2019. Op dit moment zijn vrachtwagens nog vrijgesteld van dergelijke verboden. Met het oog op de toekomst wil logistiek dienstverlener Dachser zich ook voorbereiden op mogelijke rijverboden en het aantal motoren met een lagere uitstoot in zijn vloot uitbreiden. Het bedrijf exploiteert al hybride en elektrische trucks in diverse stadscentra, maar vloeibaar aardgas (LNG) is volgens het bedrijf ook een veelbelovend alternatief. Dit laten de resultaten van recente tests onder werkelijke omstandigheden in Karlsruhe zien.

De chauffeurs waren onder de indruk en hebben niet echt verschil opgemerkt in vergelijking met een dieseltruck

Mobiel LNG-station

Als onderdeel van het onderzoek heeft Dachser ook een mobiel LNG-tankstation in Karlsruhe gebouwd. De resultaten waren positief. Na het afronden van tests van meer dan 5000 kilometer heeft de LNG-aangedreven truck van Volvo zich bewezen als een goed alternatief in Dachser´s vloot. “De chauffeurs waren onder de indruk. Zij hebben niet echt verschil opgemerkt in de omgang met een dieseltruck”, zegt Tomas Leyerle, die de leiding heeft over de vloot en technische uitrusting in het logistieke centrum van de logistiek dienstverlener in Karlsruhe. “Het aangegeven bereik van 1000 kilometer op één tank is ook heel realistisch, zoals de lijndienst naar Rheine en naar Zwitserland liet zien”.

 

Hoe moet het verder met LNG in transport? Luister naar deze podcast



Lees ook: Schoon in de stad: hoe faciliteren truckfabrikanten zero emissie?

Voordelen van LNG

LNG als brandstof biedt verschillende voordelen. Het reduceert CO2 met twintig procent, NOx met zeventig procent en het zorgt voor vijfennegentig procent minder roetdeeltjes. Bij gebruik van biogas is er zelfs een reductie van negentig procent van CO2-waarden. Daarnaast zijn er lagere geluidsemissies. Er is echter een grote hindernis; het netwerk van tankstations is ontoereikend. De voertuigen krijgen tolvrijstellingen, waardoor ze een aantrekkelijk alternatief zijn voor dieselvoertuigen, maar ondanks deze voordelen schiet het netwerk van tankstations volgens Dachser op dit moment nog tekort. EU-landen en tankstationbeheerders zijn echter wel van plan om de komende jaren het netwerk enorm uit te breiden.

 

Lees ook: Lange afstanden rijden op LNG – hoe werkt dat?

 

 

Reageer op dit artikel