nieuws

Harde no deal Brexit: dit zijn de gevolgen voor logistiek Nederland

Logistieke dienstverlening 4090

Een no deal harde Brexit hangt nog altijd boven de markt. De gevolgen voor de Nederlandse logistieke sector zullen groot zijn. Zowel in ons voordeel als nadeel.

Harde no deal Brexit: dit zijn de gevolgen voor logistiek Nederland

Logistiek Nederland kan flink profiteren van een harde no deal brexit. Deze optie, die nog altijd reëel is, (dinsdag 15 januari stemt het sterk verdeelde Brits parlement over de Brexit wijze) zal forse gevolgen hebben voor de Britten, maar ook voor Nederland. En niet alleen negatief. Dat blijkt uit resultaten van een analyse van Buck Consultants International.

100.000 banen voor het grijpen

Door de harde no deal Brexit zal het Verenigd Koninkrijk zo’n  100.000 nieuwe banen van buitenlandse bedrijven mislopen. Banen die Amerikaanse, Europese en Aziatische bedrijven zouden creëren. Banen die dan zouden wegvloeien naar Ierland, Duitsland maar ook Nederland. Door uit te wijken naar onder meer het vaste continent ontwijken de bedrijven de potentiële economische hobbels,  lastendruk en papierwinkel die een harde no deal Brexit met zich meebrengt.

 

Nederland en België zijn goede alternatieven voor Europese distributiecentra van nieuwe buitenlandse bedrijven

 

Voordelen verdwijnen door harde Brexit

René Buck, directeur van Buck Consultants International: “Buitenlandse bedrijven hebben decennialang het Verenigd Koninkrijk als belangrijkste investeringsland in Europa gezien, vanwege de combinatie van toegang tot de Europese Unie én een grote binnenlandse markt, een algemeen gunstig investeringsklimaat en de vertrouwde Engelse taal. Met een harde Brexit verliest het Verenigd Koninkrijk echter het voordeel dat het een onderdeel is van één van de grootste, grenzeloze markten ter wereld.”

Nederland kan profiteren

Met name buitenlandse investeerders die nieuwe (geavanceerde) fabrieken, distributieactiviteiten of hoofdkantoren willen opzetten voor de Europese markt, zullen Groot-Brittannië mijden als de verkiezingen van volgende week leiden tot een no-deal harde Brexit. Buck: “Voor het transport van geïmporteerde producten of in het Verenigd Koninkrijk geproduceerde goederen zal een harde Brexit echt tijd en geld kosten en belemmert het de internationale toeleveringsketens.

 

Lees ook
Brexit: samenwerking havenbedrijven moet logistieke problemen voorkomen

 

Distributiecentra

Nederland en België zijn goede alternatieven voor Europese distributiecentra van nieuwe buitenlandse bedrijven. Nederland als vestigingsland heeft veelal de voorkeur, meent Buck. Vooral vanwege de betere arbeidsmarkt en regels: “Natuurlijk heeft Nederland te kampen met personeelstekorten , maar nog altijd komen veel arbeidsmigranten uit Oost-Europa. Daarnaast kent België veel strengere regelgeving betreft nachtwerk. Dat speelt in het voordeel van Nederland.”

Voor Europese hoofdkantoren zijn Amsterdam, Frankfurt, Berlijn en Parijs goede alternatieven, stelt hij.  Duitsland en Ierland zullen interessant zijn voor met name . hightech fabrieken en ook Centraal- en Oost-Europa zullen profiteren van nieuwe productieactiviteiten.

Logistieke dienstverleners kansen en bedreigingen

Hoewel een harde no deal Brexit de handel tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk zal verminderen, is Buck ook optimistisch over de kansen van logistieke dienstverleners. “Bedrijven zullen het Verenigd Koninkrijk meer overslaan waardoor de handel zal afzwakken, maar die handel zal verplaatsen naar het vast continent of Ierland. Dus aan de ene kant zullen we handel verliezen terwijl diezelfde handel op andere gebieden weer toeneemt.”

 

Reageer op dit artikel