nieuws

Personeelstekort: transport & logistiek lijdt meeste pijn

Logistieke dienstverlening 2240

Een chronisch gebrek aan personeel stagneert de omzetgroei. Op korte termijn is geen verbetering te zien. Ondernemers moeten ingrijpende maatregelen nemen, waarschuwt ABN Amro.

Personeelstekort:  transport & logistiek lijdt meeste pijn

De transportsector heeft sinds het derde kwartaal van 2018 echt last van een tekort aan arbeidskrachten. Met name in het wegvervoer en bij opslagbedrijven en logistiek dienstverleners is moeilijk personeel te krijgen. Bijna 35% van de ondernemers in de transportsector geeft aan dat het tekort aan arbeidskrachten een belemmering vormt. Dat percentage is nog nooit zo hoog geweest en het hoogste van alle sectoren die ABN Amro heeft onderzocht. (zie bijlage)

Dunne winstmarges

Het aantal openstaande vacatures lijkt steeds sneller te groeien. Personeel dat wel beschikbaar is, wordt steeds duurder. Dat zet de toch al dunne winstmarges verder onder druk, vooral in het goederenwegvervoer. Het is zorgwekkend dat transportondernemers er zelfs in deze tijden van hoogconjunctuur niet in slagen kostenstijgingen door te berekenen aan hun klanten. In 2019 zullen de lonen nog sneller groeien en daarmee kunnen de marges verder verslechteren, is het doemscenario dat de bank voorspiegelt.

 

personeelstekort

 

 

Ingrijpende maatregelen

Om het personeelstekort probleem te tackelen moeten ondernemers ingrijpende maatregelen treffen. ABN Amro adviseert drie mogelijkheden:

1 Ondernemers nieuwe manieren om personeel aan zich te binden. Dit kan bijvoorbeeld door het bieden van flexibele werktijden. Scania doet dit al met succes waardoor de truckfabrikant amper personeelsproblemen heeft.

2 Geven van extra salaris als mensen bereid zijn meer uren te maken.

3 Zet in op automatisering en robotisering om het structurele tekort aan arbeidskrachten het hoofd te bieden.

 

Personeelstekort
in de logistiek

personeelstekort

 

 

 

Zo staat het ervoor >>>

 

 

Onderzoek Panteia TLN

Het onderzoek van ABN Amro staat niet op zich. Panteia, in opdracht van TLN, concludeerde deze week nagenoeg hetzelfde. De Nederlandse economie groeit in 2019 met 2.0%. Een krappere arbeidsmarkt, dalend consumentenvertrouwen en een minder goed gevulde exportorderportefeuille zijn de aanleidingen voor een minder positieve prognose.

 

 

Reageer op dit artikel