nieuws

NDL zet aankomende jaren in op meer ‘landingen’

Logistieke dienstverlening 264

Het gaat goed met de Holland promotie. In 2020 wil NDL toegroeien naar een aantal van 100 buitenlandse bedrijven die logistieke investeringen doen in Nederland.

NDL zet aankomende jaren in op meer ‘landingen’
NDL kent een trouw publiek. De organisatie mag ieder jaar weer rekenen op een volle zaal op de Nationale Distributiedag, die dit jaar voor de 31e keer werd gehouden.

Dat werd duidelijk tijdens de laatste NDD, het jaarlijkse congres van NDL, dat dit jaar plaatsvond in de Onderzeebotenloods in het Rotterdamse havengebied.

Uit de openingsspeech van nieuwe voorzitter Paul de Krom blijkt dat 2018 een vruchtbaar jaar was. NDL organiseerde drie ledenreizen. Naar Londen, China en de Verenigde Staten. Verder is er vanuit NDL versterking gekomen in Bangkok en Seattle. “De rol van innovatie in de internationale promotie en acquisitie wordt steeds belangrijk. De Brexit, handelsoorlogen. We moeten het allemaal goed in de gaten houden, maar er zijn nog steeds veel kansen voor Nederland”, aldus de Krom.

"De Brexit, handelsoorlogen. We moeten het allemaal goed in de gaten houden, maar er zijn nog steeds veel kansen voor Nederland”

Digitalisering en innovatie

Om het belang van digitalisering en innovatie te benadrukken was dit het thema tijdens de 31e NDD. Over trends, uitdagingen, technologie en kansen vertelden sprekers van Vanderlande, Port of Rotterdam en DHL gedurende het plenaire deel, waarna de deelnemers konden kiezen uit diverse workshops.

Koen Driessen, Executive Strategic Officer bij Vanderlande vertelde over de kansen en uitdagingen van robotisering. Hij deed daarbij de volgende opmerkelijke uitspraak: “In onze business is de technologie steeds traditioneler aan het worden. Ik denk dat de ontwikkelingen buiten ons vakgebied nog sneller gaan. Misschien komt de innovatie voor een warehouse wel helemaal niet uit ons netwerk.” Bekijk het filmpje waarin Driessen samen met Toine Cleophas aan het woord is.

"Innovatie voor warehouse komt misschien wel buiten ons vakgebied, daar gaan de ontwikkelingen sneller"

Joyce Bliek, director Digital Business Solution van Port of Rotterdam wil van Rotterdam de slimste haven van de wereld maken. Als Bliek het publiek vraagt wie in zijn bedrijf al een data scientist of CIO heeft rondlopen, steken maar weinig hun hand op. Slimme dingen doen met data. Bliek doet met haar team niet anders. “Data gebruiken betekent niet dat je het kwijt bent”, aldus Bliek die experimenteert met artificial intelligence en chatbots en meewerkt aan wereldwijde blockchainoplossingen. Bekijk het filmpje.

 

DHL zet in hun operaties al volop robots in, die de Duitse logistieke grootmacht ‘butlers’ noemt. “Het maakt ons flexibeler”, zegt Oscar de Bok. Chief Executive Officer MLEMEA bij DHL Supply Chain. “Om te beginnen kun je heel goed fysieke bewegingen vervangen door robots. Uiteindelijk gaat artificial intelligence de grootste factor worden als het om innovatie gaat”, zo voorspelt De Bok, die aangeeft dat veel innovaties in de Nederlandse warehouses van DHL worden getest. Bekijk het filmpje.

 

Lees ook: Zó verbetert Nederland zijn magere positie in de Logistics Performance Index

Reageer op dit artikel