nieuws

VIL zet in op automatisering van laad- en losproces

Logistieke dienstverlening 339

Het laden en lossen van vrachtwagens gebeurt vaak nog handmatig. Dit kost transportbedrijven en verladers veel tijd en daarom handenvol geld. Innovatieplatform VIL gaat daarom samen met elf bedrijven op zoek naar automatiseringsoplossingen.

VIL zet in op automatisering van laad- en losproces
Alle partijen zijn aanwezig bij de kick-off van het VIL-project 'Opticharge'

De Universiteit Antwerpen is partner in het VIL-project dat de naam ‘Opticharge’ kreeg. In dit project wordt onderzocht of er meer automatisering mogelijk is en of dit leidt tot efficiëntere laad- en losprocessen.

Elke dag wachten chauffeurs een aanzienlijk aantal uren om te laden en te lossen. Gezien het tekort aan chauffeurs en de hoge loonkosten is dit een doorn in het oog van veel transportbedrijven. Door verladers worden laad- en losoperaties vaak als een noodzakelijk kwaad gezien en wordt dit volgens het VIL gedaan tussen de andere werkzaamheden door. Vaak leiden deze processen daarom tot vertragingen, fouten, schade en daardoor ook tot hogere kosten.

Service verbeteren

Een van de bedrijven die zijn schouders onder dit project zet is de grootste chocoladefabrikant ter wereld, Barry Callebaut. “Barry Callebaut produceert niet enkel de beste chocolade maar wil ook de beste service verstrekken bij levering aan onze klanten wereldwijd. Om deze service te realiseren is het nodig dat onze logistieke processen op een efficiënte manier worden uitgevoerd. Het inbrengen van nieuwe technologie en informatica zullen ons helpen om onze positie van kwaliteitsvolle chocoladeleverancier nog te versterken”, zegt Stefaan Van Driessche, Manager European Distribution Center bij Barry Callebaut.

Automatisering en betere afstemming

In het project ‘OptiCharge’ gaat VIL na of meer efficiëntie mogelijk is door onder andere efficiëntere planningssoftware en technologische ondersteuning door bijvoorbeeld automatisering. Ook dienen de noden van de verschillende stakeholders beter op elkaar af gestemd te worden. Bij de deelnemende bedrijven zal het volledige proces van laden en lossen, inclusief de eraan gerelateerde processen zoals voorsorteren, controles, wegzetten, in kaart worden gebracht. De focus zal liggen op de technologische kant, niet op de procesmatige. Hierbij moeten ook verschillende soorten vrachten en verpakkingen bekeken worden: volle vrachten, bulk, pallets, rolkarren, etc.

ROI tool

Parallel zal nagegaan worden welke vormen van automatisering nu al mogelijk zijn en welke state-of-the-art oplossingen in de pijplijn zitten. De Universiteit Antwerpen, onder leiding van prof. Evy Onghena, zal als partner in dit project een marktstudie uitvoeren van de bestaande- en toekomstige technologische oplossingen. Vervolgens zullen vraag en aanbod met elkaar gematcht worden via de ontwikkeling van een tool die de voordelen en haalbaarheid (ROI) van bestaande oplossingen en cases becijfert. Een selectie van positieve business cases zal uitmonden in een praktijktest.

Andere deelnemers in het project zijn Atlas Copco Airpower, Group GTS, H.Essers, Ontex, Scania, Spadel, Stelrad Radiator Group, Tenneco Federal Mogul, Vario Food Group en Volvo. Het project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen van de Vlaamse overheid.

Lees ook: VIL onderzoekt airbnb voor bedrijfsvoertuigen

 

Reageer op dit artikel