nieuws

Nedcargo lanceert conjunctuurtoeslag

Logistieke dienstverlening 1804

Nedcargo is het zat. De economie groeit en dus de handel. Maar de kosten nog harder. Conjuctuurtoeslag moet dit probleem oplossen. TLN juicht het initiatief toe.

Nedcargo lanceert conjunctuurtoeslag

Nedcargo gaat een conjuctuurtoeslag invoeren. Per 1 oktober moeten klanten extra betalen voor de dienstverlening van de dienstverlener uit Waddinxveen. De extra kosten die gemoeid zijn met de hoogconjuctuur kan Nedcargo volgens eigen zeggen niet meer alleen opvangen. Door grote drukte gecombineerd met stijgende capaciteitsproblemen in de markt komt de kwaliteit van de dienstverlening in het gedrang, laat de logistiek dienstverlener weten.  Nedcargo kan de kosten niet langer zelf dragen en is genoodzaakt een deel van de extra kosten door te berekenen.

Toeslag voor alle klanten Nedcargo

Diederik Antvelink, directeur-eigenaar van Nedcargo: “We zijn er onvoldoende in geslaagd de stijgende kosten door te berekenen. De huidige dynamiek in de logistieke markt dreigt ten koste te gaan van de kwaliteit. Om de  dienstverlening op niveau te houden wordt de conjunctuurtoeslag ingevoerd.” De toeslag geldt voor alle klanten, zowel in Nederland en België: “Aangezien alle klanten gebruik maken van een gezamenlijk distributienetwerk en de multi client distributiecentra geldt deze toeslag voor alle klanten, ook degene die niet de sterke groei ondervinden.”

Meer logistieke dienstverleners volgen?

TLN laat in een reactie weten enthousiast te zijn over de aangekondigde maatregel door Nedcargo. Het sluit aan bij de opinie van TLN-directeur Jan Boeve die we onlangs naar buiten brachten. Hierin stelt hij dat de omzet in het wegtransport al jaren groeit, maar dat het rendement afneemt, laat een woordvoerder desgevraagd weten aan Logistiek.nl.

Vooralsnog lijkt Nedcargo de enige te zijn. Het is TLN niet bekend dat er meer bedrijven zijn die een dergelijke stap nemen of overwegen. “Maar wij juichen het initiatief van Nedcargo toe. Het is nu echt tijd dat transportbedrijven reële prijzen vragen voor hun werk. Het gaat economisch goed. Er is werk te over. En toch is met name het uitvoerende transportdeel van onze sector niet gezond. De transporteur neemt risico’s over van diverse schakels in de logistieke keten en ontzorgt ook nog eens opdrachtgevers en ontvangers van de goederen. Het wordt tijd dat daaraan een juist prijskaartje komt te hangen. “

 

Lees ook
Wacht logistieke sector een massale shake out?

 

Meer omzet weinig winst

De situatie van Nedcargo staat niet op zich. 60 procent van de bedrijven in transport en logistiek behaalde in het tweede kwartaal van dit jaar meer omzet draaide dan een jaar eerder,  41 procent meldt meer winst. Blijkt uit cijfers van TLN en Rabobank. onbekend of meer bedrijven volgen. Wegvervoerders profiteren niet van de huidige hoogconjunctuur, omdat ze onvoldoende in staat zijn om gestegen kosten, in hoofdzaak hogere lonen, door te berekenen.

 

Reageer op dit artikel