nieuws

LNG krijgt ruim baan bij Rotra met nieuwe trekkers

Logistieke dienstverlening 1114

LNG is volop in ontwikkeling als alternatief voor diesel. Koninklijke Rotra in Doesburg wil een voorlopersrol vervullen op dit gebied en investeerde opnieuw in de aanschaf van LNG trucks van Scania.

LNG krijgt ruim baan bij Rotra met nieuwe trekkers
Het Kabinet schrapt de teruggaafregeling voor LNG dit jaar. Volgens staatssecretaris Snel van Financiën levert de maatregel onvoldoende milieuwinst op, waardoor het voortzetten van de accijnsteruggave niet noodzakelijk is.

Rotra breidt het wagenpark uit met de aanschaf van 14 nieuwe trekkers op LNG (Liquefied Natural Gas). Momenteel heeft het bedrijf al acht LNG-trucks in gebruik, waarmee het totaal vanaf begin volgend jaar op 22 trucks komt. Deze uitbreiding betekent een nieuwe stap in de verduurzaming van distributie-activiteiten. Rotra beschikt eveneens over een eigen multimodaal LNG-vulstation bij de vestiging in Doesburg.

Stille trucks, meer inzetbaar

Bij Rotra is het management overtuigd van de milieuwinst, die LNG biedt. De alternatieve brandstof is schoner dan diesel en levert aanzienlijk minder uitstoot op van fijnstof en CO2. Daarbij zijn de trekkers stiller dan een conventionele dieseltruck. De LNG-truck is gecertificeerd voor stille distributie buiten venstertijden en kan daardoor flexibel ingezet worden en meer werk verzetten. Bovendien doen de nieuwe LNG-trucks niet onder voor dieseltrucks in comfort, vermogen, trekkracht en actieradius. Inmiddels is ook het tanken een stuk makkelijker geworden. Chauffeurs van Rotra rijden graag in trucks op LNG en vinden de diversiteit prettig.

lngLNG – dit is al bereikt
Lees alles over het Dinalog project over het ontwikkelen van duurzame LNG netwerken – bekijk het video-interview met prof. Iris Vis

De nieuwe trucks van Scania zijn voorzien van Euro 6 motor en van zogenaamde lane departure warning ten behoeve van de veiligheid. Daarbij beschikken ze over twee RVS brandstoftanks, met een capaciteit van 350 liter, die gemonteerd zijn aan het Scania P340 trekkerchassis. Aangezien LNG uitsluitend vloeibaar blijft bij lage temperaturen zijn de tanks dubbel geïsoleerd en is vervliegen van brandstof tot een minimum beperkt.

Op termijn naar bio-LNG

Rotra wil met zijn truckleveranciers stap voor stap verder komen op het gebied van duurzaamheid. “Onze brandstofvisie voorziet in een transitie van schoon, naar schoner naar uiteindelijk emissievrij. LNG is de komende jaren speerpunt binnen onze duurzaamheids- en businessstrategie.” Zo verklaart Guus van Groningen van Rotra.
Op termijn wil het bedrijf naar de toepassing van  bio-LNG, waarmee het emissieprofiel van de LNG-keten en de CO2-prestaties van deze brandstof verder verbeteren. Bio-LNG kan onder andere worden gemaakt van methaan, dat vrijkomt tijdens de vergisting van agrarische reststromen, zoals houtresten en afval. De potentie van duurzaam geproduceerde bio-LNG wordt momenteel onderzocht en uitgewerkt.

Reageer op dit artikel