nieuws

Wervingscampagne Simon Loos levert 182 chauffeurs op

Logistieke dienstverlening 3029

Wervingscampagne Simon Loos levert 182 chauffeurs op

In 100 dagen 100 chauffeurs werven. Dat leek een onmogelijk doel. Toch lukte het logistiek dienstverlener Simon Loos om binnen honderd dagen 182 nieuwe chauffeurs aan te trekken.

De start van de campagne van Simon Loos op 10 oktober 2016 kreeg veel aandacht. De website van de logistiek dienstverlener ging zelfs even onderuit. De organisatie draaide in de weken erna overuren om alle sollicitanten de aandacht te geven die ze verdienden.

Succesvolle inloopsollicitaties

Ook de zelfbedachte wekelijkse inloopsollicitaties bleken een gouden greep te zijn. De laagdrempeligheid van ‘binnenlopen, kennismaken, en als je wilt meteen solliciteren’ sprak veel chauffeurs aan, en op de (eenmalige) inloop op de hoofdvestiging in Wognum stonden zelfs ruim veertig sollicitanten voor de deur.

‘Waarschijnlijk ligt ons succes ook in het feit dat we echt iedere sollicitatie serieus in overweging nemen. Jong, oud, veel ervaring of juist weinig, iedereen kan bij ons een kans krijgen. Ook als je bijvoorbeeld nog geen Code 95 hebt”, aldus HR manager Eric Stam. Omdat Simon Loos eigen opleidingen en chauffeurscoaches heeft, regelt het bedrijf veel zelf. “Maar eerlijk is eerlijk, door het grote aantal nieuwe collega’s zijn de begeleidingsmogelijkheden op dit moment wel even tot het uiterste ingezet. Dat betekent helaas ook dat we soms veelbelovende aspirant-chauffeurs toch geen baan aan kunnen bieden op dit moment.”

Vraag naar chauffeursopleiding is groot

Stam vindt het vooral erg bemoedigend om te merken dat de vraag naar opleidingstrajecten groot is, en er blijkbaar veel mensen enthousiast zijn om opgeleid te worden tot chauffeur. Dit biedt hoop voor de invulling van het toenemende aantal transportvacatures in Nederland.

Campagne loopt door

Ondanks het grote succes van de campagne is het bedrijf nog niet klaar met werven. De vraag naar nieuwe chauffeurs is ondertussen verder opgelopen door uitbreiding van werk, opdrachten en standplaatsen. Bovendien blijkt het in een aantal regio’s aanzienlijk lastiger om sollicitanten te werven. Vooral in en rond Breda, Tilburg en Veghel loopt het nog niet storm en werkt Simon Loos hard aan het invullen van de vacatures. De wekelijkse inloopsollicitaties in Veghel, Tilburg en Hendrik Ido Ambacht blijven doorgaan, net als de bol.com-cadeaubonactie. Ook start het bedrijf vandaag met een nieuw concept, door chauffeurs uit de noordelijke provincies tijdens hun dienst huisvesting aan te bieden in Midden-Brabant.

Stam: “Het probleem in de zuidelijkere regio’s komt wat ons betreft allereerst door het grote aanbod aan vacatures – je kunt daar werkelijk overal aan de slag als chauffeur. Maar waarschijnlijk is het minder positieve imago van Winkeldistributie ook een pijnpunt. Daarom komt er in onze campagne nog meer aandacht voor dat beeld. We willen laten zien dat Winkeldistributie wel degelijk voordelen biedt, bijvoorbeeld dat het een ideale baan is als je je kinderen graag op wil zien groeien. Parttime werken is goed mogelijk, de sociale contacten op de filialen en met collega’s zijn leuk, en het idee van ‘rondje om de kerk’ is echt allang achterhaald.”

Lees ook: Tekort aan chauffeurs is de grootste uitdaging voor het wegtransport in 2017

Reageer op dit artikel