nieuws

‘Alle benodigde data past op een USB-stick’

Logistieke dienstverlening 1355

Datasharing in de logistiek wordt veel complexer gemaakt dan nodig is. Daarom kost het zoveel moeite om goede samenwerkingsverbanden van de grond te krijgen. Nieuwe projecten gaan aantonen dat het allemaal veel simpeler kan.

‘Alle benodigde data past op een USB-stick’

Dat is de verwachting van diverse verladers en vervoerders, die betrokken zijn geweest bij onder andere het project Smile (gericht op het terugdringen van lege kilometers). Mischa van den Berg van Refresco had daar gisteren tijdens een paneldiscussie op de beurs Transport & Logistics in Rotterdam een duidelijke mening over. “In het project Smile hebben we als verladers gezegd tegen onze logistiek dienstverleners: kijk hoe je onderling kunt samenwerken om het aandeel lege kilometers terug te dringen. Met een slimme softwareoplossing en het beschikbaar stellen van een beperkte hoeveelheid data bleek dat heel goed mogelijk. De uitvoering ligt bij hen, wij hebben alleen een klein zetje gegeven.”

02logIMG_2462

Iedereen mag meedoen

De paneldiscussie was op initiatief van ABN Amro, hoofdsponsor van de driedaagse beurs in Ahoy waar de bezoekersaantallen wat tegen vielen. Bart Banning, sectorbankier bij de bank, vroeg zich af waarom het zo lang heeft duurt dat dit soort initiatieven van de grond komen en waarom het vooral grote verladers en dienstverleners zijn die hier aan meedoen. Van den Berg herkent dat wel, hij zit ook regelmatig met kleine vervoerders aan tafel die daarover klagen. “Maar dat is juist het mooie van dit initiatief, ook de kleine bedrijven kunnen prima mee doen. Want iedereen is welkom en iedereen is ook staat om de benodigde data aan te leveren. Doe nou gewoon mee. Het is niet het feestje van de grote ondernemingen.”

03logIMG_2448

Mischa van den Berg

Reduceren zonder investeren

“Wij zijn van de USB stick”, zei de customer service manager van Refresco, toen het ging over het aanleveren van data voor het maken van duurzaamheidsanalyses. “Wij delen die data gewoon. Ik durf de stelling wel aan, dat een reductie van 15 procent in CO2 uitstoot mogelijk is voor de meeste vervoerders zonder dat ze een cent hoeven te investeren. Puur op basis van data-analyse. We denken dat we het goed op orde, maar dat is meestal niet het geval. De tool van Connekt laat heel snel zien waar het mis is.”

05logIMG_2461

Leon Simons

‘Dat kan niet waar zijn…’

Leon Simons nam ook deel aan de paneldiscussie namens Connekt. Hij voert sinds april analyses uit bij bedrijven en heeft inmiddels aan 24 transportorganisaties een terugkoppeling mogen geven. “De reactie is vaak: dat kan niet waar zijn. Maar naderhand weten ze precies aan te geven welke transporten vanuit duurzaamheidsperspectief zeer inefficiënt hebben plaats gevonden. We zijn natuurlijk eerst bij de koplopers in het Lean and Green programma geweest. Maar de uitkomsten helpen ook om andere bedrijven over de streep te trekken. Dus ik hoop dat we het nog heel druk krijgen.”

04logIMG_2459

Tjeerd Middelkoop

Andere manier in gesprek

Derde deelnemer aan de paneldiscussie was Tjeerd Middelkoop, die precies een jaar geleden zijn bedrijf verkocht aan Visser Duiven. Tegenwoordig heeft hij een eigen adviesbureau. De tip die hij meegaf aan zijn branchegenoten was: laten we onszelf niet teveel opsluiten. “De valkuil is dat alle tijd en energie steken in het oplossen van operationele zaken. Juist een tool zoals Connekt die aanbiedt en een project als Smile geeft de mogelijkheid om op een andere manier in gesprek te komen met je opdrachtgever. Laat nou eens zien hoe het komt dat bij bepaalde opdrachten de CO2 uitstoot aanmerkelijk hoger is dat bij andere opdrachten. En dat dit te maken heeft met de aansturing vanuit de verlader. Ik weet zeker dat opdrachtgevers daar op zitten te wachten. We vinden het van nature moeilijk om data te delen, maar dat hoeft het niet te zijn.”

Reageer op dit artikel