nieuws

Logistieke sector verandert niet snel genoeg

Logistieke dienstverlening 2958

Logistieke sector verandert niet snel genoeg

De komende vier à vijf jaar moet blijken hoe logistiek dienstverleners opgewassen zijn tegen de veranderende klanteneisen. PwC komt met een rapport en geeft een toelichting tijdens de Summit Ketenregie.

Volgens PwC in een zojuist verschenen visierapport Shifting Patterns – the future of the logistics industry, moeten bedrijven in deze sector nu echt keuzes maken. De boodschap is: kijk nog eens goed naar je business model en kies een richting waarin je als logistiek dienstverlener ruimte ziet om te ontwikkelen. Neem nieuwe technologie serieus, werk aan goede data-analyse, automatiseer waar dat kan en ga aan de slag met ‘Physical Internet’. Consultancybureau PwC komt met een serie aanbevelingen in een nieuw rapport gericht op logistiek dienstverleners.

Beter leren omgaan met data

Als belangrijkste obstakel noemt het bureau het gebrek aan ‘digitale’ cultuur en bekwaamheid op dit gebied. Terwijl juist het goed kunnen omgaan met data en het maken van goede analyses cruciaal is voor iedere aanbieder van logistieke diensten. Er is meer data beschikbaar, maar bedrijven kunnen er helaas slecht mee om gaan, vinden ze zelf ook zo blijkt uit onderzoek.

Dat heeft ook met diverse factoren te maken, zoals met onduidelijk op het gebied van dataveiligheid en privacy, met hoge investeringen die nodig zijn, het ontbreken van een visie van het topmanagement en het tekort aan goed opgeleide en talentvol personeel. Het rapport geeft een opsomming van diverse technologische trends en geeft aan waar de onzekerheden zich per trend bevinden.

Vier scenario’s naar de toekomst

Desondanks roept PwC logistieke ondernemingen op om niet te wachten, maar strategische keuzes te maken. Welke keuzes zijn er? PwC schets vier scenario’s:

  1. Onderdeel zijn van Physical Internet (PI) – zoek naar samenwerking in de vorm van netwerken en werk met anderen aan standaarden in verzendingen, modaliteiten en IT ondersteuning
  2. Nieuwkomer of technologische vooroploper – start (opnieuw) op met gebruik making van nieuwe business modellen, gebaseerd op data analytics of bijvoorbeeld blockchain technologie
  3. Specialist in complexe processen – met name waar sprake is van diverse afzetkanalen kan onderscheidend vermogen worden opgebouwd met bijvoorbeeld robotisering
  4. Grootschalige operaties – vooral bestaande bedrijven in deze sector zoeken hun heil in stevige groeiambities om vanuit schaalgrootte een betere positie te verwerven

Andere cultuur is nodig

Voor welk scenario een logistiek dienstverlener ook kiest, gemakkelijk zal het niet zijn. Het gaat om het ontwikkelen van een nieuwe identiteit. Dat kan betekenen – en dat zal vaak het geval zijn – dat er nieuwe vaardigheden ontwikkeld moeten worden. Verder zullen logistiek dienstverleners zich moeten bekwamen in ‘digitale’ fitheid, kostefficiency, productief inzetten van middelen en innovatie (waaronder het drastisch automatiseren van processen). Dit zal de bestaande cultuur behoorlijk onder druk zetten, voorspelt PwC.
Ga naar het volledige rapport

Reageer op dit artikel