nieuws

Logistiek omarmt digitale initiatieven

Logistieke dienstverlening

Logistiek omarmt digitale initiatieven

De sector transport en logistiek is niet meer conservatief. Logistiek is populair onder start ups. Nieuwe digitale initiatieven vinden gretig aftrek onder verladers, logistiek dienstverleners en transporteurs.

De conservatieve mind set van de logistieke sector verandert snel. 75 procent van de ondervraagden maakt al gebruik maakt van nieuwe digitale initiatieven op het gebied van marktplaatsen, technologie en deeleconomie. Dat stelt het Economisch Bureau Nederland (onderdeel van ABN Amro) in een rapportage over digitale transformatie in de transportsector.

Rijp

De tijd dat het voor nieuwe initiatieven lastig was om voet aan de grond te krijgen in de transportsector is voorbij, meent de bank. De markt is nu wél rijp voor nieuwe initiatieven en het vertrouwen is toegenomen.

Start ups

Volgens de bank is de sector logistiek in startup land een hot onderwerp. De portals zijn veelal gericht op een specifieke modaliteit (zeeschepen) of op een specifieke doelgroep (e-commerce consumenten).

Logistieke oplossingen

Maar er zijn ook initiatieven die de ketenregie op zich nemen en zich niet binden aan een bepaalde modaliteit of doelgroep. Ze bieden naar eigen zeggen een all-in-one logistieke oplossing en blijven daarbij overigens wel gebruik maken van bestaande transportondernemingen. Internationale voorbeelden zijn Shipster of Shyp. Op de Nederlandse markt is ParcelParcel een voorbeeld van een marktplaats voor transportzendingen. Andere bekende start up voorbeelden zijn UberRush, Convoy en Flexport.

Internet of Things

Daarnaast zijn er verschillende digitale ontwikkelingen die impact zullen hebben op de soort en de hoeveelheid transportmiddelen. Allereerst zorgt het Internet of Things voor een revolutionaire ontwikkeling op het gebied van automotive: de zelfrijdende auto. Tesla heeft in oktober van dit jaar wereldwijd toestemming gekregen om zijn autopilot software over de hele wereld uit te rollen. Wanneer we zelfrijdende auto’s of trucks, zonder chauffeurs, in grote getale op de snelwegen gaan zien blijft gissen.

Het Internet of Things zorgt er ook voor dat drones ingezet zouden kunnen worden voor pakketlogistiek. In Duitsland zijn vorig jaar door DHL drones ingezet voor pakketbezorging op de Waddeneilanden.

Delen en verhuren

Niet alleen de fysieke transportmiddelen zijn aan het veranderen. De deeleconomie inspireert startups om actief te worden in de transportsector. De initiatieven zijn erop gericht om bedrijven materieel te laten delen of verhuren. Dit zorgt ervoor dat onbenut materieel alsnog geld kan opleveren. Een voorbeeld hiervan is Floow2. Deze deelmarktplaats richt zich niet uitsluitend op transportmiddelen, maar trekt het breder door naar alle bedrijfsmaterialen en –diensten.

Last mile delivery

Startups, maar ook kapitaalkrachtige bestaande partijen, zoals Amazon en Google begeven zich op de markt van pakketbezorging. Dat is niet zo gek. E-commerce is al groot, maar de verwachting voor het komende jaar is dat deze markt verder zal groeien.

3D printing

Een andere digitale revolutie die terrein wint is volgens de bank 3D printing. Het tempo waarmee de techniek verbeterd wordt en waarmee er nieuwe toepassingen bedacht worden ligt hoog, aldus ABN Amro. Een aantal logistieke bedrijven springt hier al op in door zich het 3D printen eigen te maken. Een van hen is Broekman Logistics.  De logistiek dienstverlener onderzoekt de mogelijkheden van 3D printen van reserveonderdelen voor de maritieme sector.

Reageer op dit artikel