nieuws

‘Wetron moet tonnen betalen voor inzet Roemenen’

Logistieke dienstverlening

Logistiek dienstverlener Wetron in Weert heeft een boete van 240.000 euro gekregen omdat het chauffeurs uit Roemenië heeft ingeschakeld. Dit meldt de regionale omroep 1Limburg op zijn website op basis van een boeterapport waar FNV Bondgenoten inzage kreeg na een WOB-beroep. Volgens Wetron-directeur Paul Maas is de boete onterecht.

‘Wetron moet tonnen betalen voor inzet Roemenen’

Volgens de regionale omroep, die zich baseert op berichtgeving van de ministeries van Infrastructuur en Milieu en Sociale Zaken en Werkgelegenheid, heeft logistiek dienstverlener Wetron twee wetten overtreden: de arbeidstijden en de Wet arbeid vreemdelingen. Directeur Paul Maas van Wetron zegt hierover nu: “We hebben hiertegen bezwaar ingediend want deze boete is niet terecht en dat weten ze ook op beide ministeries. Ik weet dan ook zeker dat ze hierop terug zullen komen. Het is voor mij dan ook een raadsel hoe dit verhaal de wereld in is gekomen.”

Twee invallen bij Wetron

De logistiek dienstverlener uit Weert is al langer mikpunt van onderzoek. Zo deden inspecteurs van de ministeries deden in 2013 en 2014 twee keer een inval bij Wetron. Aanleiding waren, zo schrijft het ministerie van Infrastructuur in een zogeheten ‘boeterapport’, klachten en uitkomsten van weginspecties. De inspecteurs troffen in Nederland op vrachtwagens van Wetron International in Weert chauffeurs aan die formeel in dienst waren van een Roemeense vestiging. De inspecteurs stelden vast dat dit een papieren constructie (ook wel postbusconstructie genoemd, red.) was en dat de hele organisatie rond ritten en personeel werd geregeld in Weert. Ook alle kosten die de chauffeurs van de Roemeense Wetron-dochter maakten (brandstof, tol, veer) werden door Weert betaald. Daarnaast ontdekten de speurders dat gegevens over de chauffeurs en de rittenadministratie ontbraken. Maas: “De suggestie dat we geen vestiging hebben in Roemenië werp ik van mij af. We hebben daar al jaren een eigen kantoor met planners en wagenparkbeheer. Ik zou dus niet weten hoe ze hieraan komen en de FNV weet dat ook. Volgens mij hebben ze dan ook aan de verkeerde deur gestaan tijdens het onderzoek.”

WOB-procedure FNV

Naar aanleiding van deze bevindingen is afgelopen april een kort geding aangespannen door Wetron om te voorkomen dat de ILT de rapporten openbaar zou maken. FNV Bondgenoten had gevraagd om inzage in de rapporten op basis van de Wet Openbaar Bestuur(WOB-procedure). De vakbond voert al geruime tijd onder aanvoering van bondsbestuurder Edwin Atema met wisselend succes een kruistocht tegen logistiek dienstverleners en transporteurs uit Nederland die het in haar ogen niet zo nauw nemen met de regels die gelden voor de inzet van Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs. “Wat andere collega’s doen moeten ze zelf weten maar wij bedienen ons niet van dit soort praktijken”, aldus Maas.

Lees ook:

Rechter stelt FNV in ongelijk in zaak Vos Transport

Transportbedrijf Mulders beboet om illegale chauffeurs

‘Foutje’ rechter biedt kansen voor Van den Bosch

Farm Trans wraakt rechter in zaak FNV

Reageer op dit artikel