nieuws

Marketing in logistiek is ad hoc en traditioneel

Logistieke dienstverlening

Marketing in logistiek is ad hoc en traditioneel

Het merendeel van de logistieke bedrijven heeft een marketingafdeling met één of meer fte. Het eerste wat ze aanpakken is de vaak oubollige website. Inzet van social media wint terrein en deelname aan een traditionele beurs blijft een belangrijk marketinginstrument.

Dat zijn de conclusies uit het marketingonderzoek en het marketing congres van Nieuwsblad Transport. De organisatie van het jaarlijkse congres voor marketeers in de logistiek trok het congresthema dit jaar wat breder dan alleen social media, zoals de vorige editie het geval was. Uitgever Arie van Dijk trapte de ochtend af met het presenteren van de belangrijkste uitkomsten uit het marketing onderzoek in de transport en logistiek dat bestaat uit gegevens van 350 respondenten, marketeers bij logistieke organisaties:

  • 56 procent van de bedrijven heeft een marketingafdeling
  • Het merendeel heeft 1 tot 2 marketingmedewerkers in dienst, 27 procent zelfs 2 tot 4 fte.
  • De website is het belangrijkste marketinginstrument (71%) gevolgd door beurzen (38%) en social media (30%).
  • De belangrijkste marketingtaken zijn het verhogen van de naamsbekendheid (78%), traffic naar de website (52%) en het leveren van leads aan sales.
  • De meeste bedrijven kennen geen marketing jaarplanning, 42% acteert vooral ad hoc.
  • Het marketingbudget wordt vastgesteld voorafgaand aan het budgetjaar (38%), maar gebeurt bij 24% van de bedrijven ook ad hoc.
  • Het gebruik van social media is gestegen van 68% in 2014 naar 75% in 2015. Linkedin (86%) en Twitter (63%) zijn het meest populair voor zakelijk gebruik, de inzet van deze twee kanalen is ook gegroeid ten opzichte van 2014.

DHL presenteerde tijdens het congresprogramma een case over de rebranding naar DHL Parcel. Die qua timing niet helemaal vlekkeloos liep omdat de media het nieuws over drones, pakketkasten en kofferbakleveringen waar DHL in het buitenland mee bezig was, begon op te pikken. De les van Branko Schuurman, VP marketing van DHL: “Zorg eerst dat er iets staat voordat je de boodschap uitdraagt. We hebben eerst gezorgd voor zoveel mogelijk ‘geel’ in de vorm van busjes en zijn nu aan de slag om dat ‘geel’ zo intelligent mogelijk te maken”.

Traditionele websites

Niet iedereen heeft zo’n gigantisch marketingbudget als Nederlands grootste logistiek dienstverlener. Hoe kun je de eerste marketing stappen zetten? Uit een serie korte sessies die volgde, over het genereren van leads met je website, klanten bereiken via emailmarketing, social media, goede marketingteksten en SEO, konden de aanwezige marketeers lering uit trekken.

De vaak traditionele websites van logistiek dienstverleners waarbij er prat wordt gegaan op het geweldige materieel en de fantastische diensten die ze bieden is niet meer voldoende. “Je moet de pijn van de klant zien te adresseren”, zegt Marc Landman van DotControl. “Kijk naar de klantreis, de weg die hij aflegt moet duidelijk zijn. Denk na over hoe je de klant aan kunt spreken en probeer het anders te doen dan de concurrentie.”

Reageer op dit artikel