nieuws

Audax wil meer logistiek doen voor niet-uitgevers

Logistieke dienstverlening

Audax wil meer logistiek doen voor niet-uitgevers

Mediaconcern Audax heeft, zo blijkt uit de jaarcijfers, vorig jaar een verlies geleden van 3,6 miljoen euro. De directie van Audax wil zich als gevolg van de krimpende omzet in de printmarkt meer richten op logistiek en distributieactiviteiten voor niet-uitgevers.

Om de financiële positie te verbeteren, stak grootaandeelhouder en oud-directeur Jacques de Leeuw vorig jaar vijf miljoen euro in het familiebedrijf. Ook dit jaar en in 2015 zal De Leeuw geld in de onderneming steken, zij het minder dan vorig jaar, meldt het Financieele Dagblad maandag. De kapitaalinjecties zijn nodig omdat het mediaconcern voor een periode van grote investeringen staat, onder meer in ICT, en omdat de winstgevendheid zwak is.

Strategie gericht op logistiek

Audax verwacht dit jaar echter een beter resultaat en vanaf volgend jaar duurzame winst te kunnen maken. Het bedrijf wil zich met dochter Media Logistics steeds meer gaan richten op de logistiek. Het logistiek centrum van Media Logistics alsmede het hoofdkantoor zijn beide gevestigd in Gilze.

Klanten Nedac Sorbo en Hallmark

Ondanks dat de verwachtingen voor 2015 beter zijn verwacht de directie van Audax nog ‘zeker drie moeilijke jaren’. Omdat de printomzet structureel krimpt, wil het bedrijf meer logistiek en distributieactiviteiten verrichten voor niet-uitgevers. Het mikt op nieuwe samenwerkingsverbanden. Zo heeft Audax nu ook Nedac Sorbo en Hallmark (een samenwerkingsverband met logistiek dienstverlener Van Opzeeland, red.) als klant. Ook besteedt ‘concurrent’ Aldipress (onderdeel Sanoma) de logistiek en distributieactiviteiten van zijn tijdschriften sinds kort uit aan Media Logistics.

Reageer op dit artikel