nieuws

Broos herstel wakkert optimisme ldv’ers aan

Logistieke dienstverlening

Broos herstel wakkert optimisme ldv’ers aan

Na een aantal zware jaren keert het optimisme voorzichtig terug onder logistiek dienstverleners. Vijf logistieke dienstverleners en verladers spreken zich uit. “2014 is een jaar van kansen.”

Broos herstel, maar nog altijd teruglopende volumes. De logistieke dienstverlening moet het vooralsnog hebben van verdringing en het binnen halen van bestaande pakketten bij andere dienstverleners. Vijf logistieke dienstverleners en verladers  spreken zich in het maartnummer uit over volumegroei, prijsdruk, complexiteit van contracten, tenders, serviceniveau en de toekomst.

Hoewel de logistiek dienstverleners 2014 positief tegemoet zien – allemaal zien ze groeikansen – delen ze niet de mening van ABN Amro en Panteia als het gaat om volumestijging van 0,6 tot 1 procent. De logistiek dienstverleners zien amper tot geen toename.

Automatisering niet op orde

Ook de prijsdruk blijft onverminderd hoog én er vallen nog steeds bedrijven om. Oorzaak is de aanhoudende crisis, maar soms ook gebrek aan goed beleid, menen de heren. “De bedrijven die ik tegenkom hebben de zaken niet op orde, zoals de automatisering, waardoor ze niet goed kunnen meten”, stelt Remco Vos, eigenaar van De Klok Logistics/Vortex.

Professioneler en serviceniveau

Ondanks alle ellende heeft de crisis ook een positieve kant; de professionaliteit over de gehele linie is, mede op sturing van verladers, toegenomen, menen de ldv’ers. Over de toestroom van Oost-Europese chauffeurs in relatie tot het serviceniveau zijn de meningen verdeeld. Sommigen bestrijden dat het serviceniveau van de internationale dienstverlening minder is geworden. Technologie zou de inzet van Oost-Europese chauffeurs zelfs hebben vergemakkelijkt.

 

Volgens Robert Tielbeke van Tielbeke Logistics maakt de Nederlandse chauffeur het verschil tussen goede dienstverlening of niet.

Wat betreft de toekomst: Je moet focussen op klantengroepen en consolideren van goederenstromen én oppassen dat je niet te gespecialiseerd bent.

 

Lees het hele verhaal in de maarteditie van Logistiek Magazine

Nog geen abonnee? bekijk de opties.

 

Discussieer mee op Logistiek Link

ldv’ers komen professioneler uit de crisis

Reageer op dit artikel