nieuws

Media Logistics doet afleveringen voor Sorbo

Logistieke dienstverlening

Media Logistics doet afleveringen voor Sorbo

Sinds een paar maanden verzorgt Media Logistics de distributie naar supermarkten van de Sorbo artikelen. De samenwerking draagt bij aan een efficiënte en duurzame logistieke afhandeling voor beide partijen. Dat staat in de vandaag verschenen uitgave van Logistiek.

Voorheen bracht Nedac Sorbo – onderdeel van Smartwares – zelf de producten naar winkelfilialen van met name de wat kleinere supermarktorganisaties zoals Jan Linders. Daartoe had het bedrijf 40 depots in gebruik. De service merchandisers komen regelmatig in de winkels om de bestellingen op te nemen en namen dan de eerder bestelde producten mee vanuit de depots om ze op de schappen te leggen of te hangen. Lege bakken gingen mee retour richting het centraal distributiecentrum in Duiven.

Voorraadbakken staan klaar in de winkel

Inmiddels zijn de depots gesloten. Media Logistics heeft de distributie over genomen vanuit de eigen 20 depots verspreid door het land. De dag voordat de service merchandiser naar een winkel gaat, zet Media Logistics de betreffende voorraadbakken klaar in het magazijn van de winkel. De Sorbo producten gaan naar 3.500 adressen in Nederland. De bedoeling is dat Media Logistics ook de 800 adressen in België voor zijn rekening gaat nemen.
“Media Logistics draagt zorg voor een zeer groot gedeelte van de tijdschriftendistributie in Nederland en komt vrijwel dagelijks in de supermarkten. Dat zijn dus ook onze klanten”, aldus supply chain directeur Nedac Sorbo, Mark Anneveld.
De voordelen voor Nedac Sorbo zijn meer service en flexibiliteit, omdat Media Logistics veel vaker een filiaal bezoekt. Maar ook kostenbesparing. In plaats van grote bussen voor het transport van de bestellingen, kunnen de vertegenwoordigers met kleinere bestelwagens uit de voeten. Bovendien zijn ze hiermee stuk efficiënter in hun tijdsbesteding, zodat Nedac Sorbo minder mensen hoeft in te zetten.

Bundelen van stromen naar winkelfilialen

Met deze nieuwe klant zet Media Logistics een belangrijke strategische stap, in een tijd waarin de tijdschriftenmarkt onder druk staat. “Voor het distributienetwerk is het goed om een klant te bedienen, die specialist is in retail”,  aldus Raymond Cools, directeur Media Logistics. “Onze ambitie is om te groeien in retaillogistiek, deze samenwerking past perfect in onze strategie. Wij bundelen de goederen voor onze opdrachtgevers en trachten zoveel mogelijk leveringen in één keer bij de afleveradressen te bezorgen. Voordeel is dat zo het aantal distributieritten afneemt en de af te leggen transportkilometers beperkt kunnen worden.”

Aanpassen van bestaand supply chain model

Nedac Sorbo wilde de distributiestructuur wijzigen, zonder afbreuk te doen aan de dienstverlening van service merchandising, waarvoor het bedrijf door (kleine) supermarktorganisaties, bouwmarkten en drogisterijketens wordt geprezen. Voor veel retailers is het volume te klein om zelf de logistiek te kunnen doen.
Koen van Doorn vertelt daar meer over in de decemberuitgave van Logistiek Magazine. Hij is sinds kort supply director van Smartwares, voorheen van Nedac Sorbo. “Het model was aan verandering toe. We gaan nu werken met automatisch replenishment en hebben daarvoor een pilot gedaan, die succesvol is verlopen. We voeren volop gesprekken met onze afnemers om de wijze van aanleveren meer af te stemmen op de huidige wensen.”
Lees meer over Smartwares en Nedac Sorbo – neem een abonnement op Logistiek of vraag een proefexemplaar op.

Reageer op dit artikel