nieuws

Jaaroverzicht logistieke dienstverlening 2013

Logistieke dienstverlening

Jaaroverzicht logistieke dienstverlening 2013

In 2013 is de logistiek nog altijd niet gevrijwaard van faillissementen. Het is ook een jaar van flink wat overnames. De crisis duurt voort. Toch schijnt er licht aan het einde van tunnel. 2013 was ook een jaar waarin volop werd geïnnoveerd en meer horizontaal werd samengewerkt. Een jaaroverzicht.

De kogel is eindelijk door de kerk. Het jaar 2013 begint met duidelijkheid voor UPS. Het Amerikaanse bedrijf mag evenknie TNT Express niet overnemen. De Europese Commissie keurt de overname niet goed.

Horizontale samenwerking

Steeds meer logistiek dienstverleners bundelen de krachten door samen te werken en gebruiken te maken van elkaars netwerk. Al ontstaan de meeste samenwerkingsverbanden nog vaak door toeval, volgens een marktonderzoek van Panteia. Er is meer ambitie nodig van de logistiek dienstverleners zelf. Dat leidt, volgens ABN Amro, tot beter rendement.

Voorbeelden van horizontale samenwerking die dit jaar tot stand kwamen zijn Beers en Jan Moeijes, Cornelissen en Oenema en CB – Fashionwheels.

Toppers of tobbers

Volgens expert Kees Verweij is het in deze tijd lastig om als logistiek dienstverlener het hoofd boven water te houden. In zijn jaarlijkse analyse naar aanleiding van de Top 100 logistiek dienstverleners haalt hij het net op. De logistiek dienstverleners geven zelf aan dat ze het behouden en winnen van klanten als grootste kans én knelpunt zien. Ze moeten steeds vaker met lede ogen aanzien dat de betalingen door klanten worden uitgesteld.

Toch gloort er ook hoop voor de topsector logistiek. Nederland Distributieland wist dit jaar een recordaantal logistieke contracten af te sluiten voor Nederlandse logistiek dienstverleners.

Bekijk hier de lijst met de 100 belangrijkste logistiek dienstverleners in Nederland.

Crisis: overnames en faillissementen

Eén of de vijf transportbedrijven kampt met liquiditeitsproblemen blijkt uit een Belgisch onderzoek. De crisis speelt veel bedrijven parten, ook in Nederland. ING spreekt van een uitdagend jaar. Medio 2013 wisselen de verschillende marktberichten over de crisis elkaar af: Transportsector: roer om of stoppen, Rendement wegvervoerders verslechtert, Logistieke sector kampt met hoge prijsdruk. Ook de Top-10 logistiek dienstverleners, de logistieke reuzen,blijven niet gespaard door de crisis. De winst blijft achter en de contract logistiek in Europa verliest steeds meer terrein.

VT Verkerk kon het hoofd niet langer boven water houden en ging failliet. Een deel wordt overgenomen door Mostert Transport. Ook failliet gingen Van Maanen en Varekamp Coldstores. De laatste maakte onder de vlag van Kloosterboer even later een doorstart. Bakker Logistiek had het ook moeilijk, het bedrijf gaat reorganiseren.

De belangrijkste vijf overnames van 2013:

St vd Brink neemt Knap Transport over

Post Kogeko neemt Leo de Bruijn over

Broekman neemt TWO over

Peter Appel neemt G.Vlug over

D.Speksnijder neemt C.Huybregts over

Verder rondde Norbert Dentressangle dit jaar de acquisitie van Daher Groep af en ID Logistics rondde de overname van CEPL af.

Nieuwe markten en klanten

Het was niet louter kommer en kwel in 2013. Logistiek dienstverleners wisten gelukkig ook nieuwe contracten te sluiten of bestaande contracten voort te zetten. Opvallend is dat CB en Norbert Dentressangle stappen zetten in de mode distributie. K+N begint met distributie van heftrucks, Jan de Rijk sluit een mooi contract in Indonesië. Solar Edge kiest voor DB Schenker en Veenstra|Fritom mag Auping aan haar klantenbestand toevoegen.

75 jaar

Mooi om te zien dat ook logistieke bedrijven hun jubileum kunnen vieren in 2013. Zowel Müller, Simon Loos en Ploeger vierden dit jaar hun 75 jarige jubileum.

Doorbraken en innovaties

De Winter Logistics en Vos Logistics zaten dit jaar niet stil en investeerden volop in nieuwe diensten, middelen en infrastructuur. Ook Rotra deed dat. Eindelijk is de logistiek dienstverlener uit Doesburg klaar met het plaatselijke politieke gesteggel over de aanleg van de loskade waar ze al decennialang voor aan het strijden zijn. Graaco opende in Emmen een innovatieve graanterminal en werkte zo aan de uitbreiding van haar portfolio agrologistiek klanten. Ook prijzen werden er in de wacht gesleept met mooie innovaties en gedurfde ambities, zoals Palletways met haar eigen track en trace systeem en De Klok/Vortex voor haar bovengemiddelde groei. Dachser werd Best Managed Company in 2013 en timmerde flink aan de weg in Europa. Ook Van Uden toont ambitie. Het bedrijf meldt dat het groeit en schuwt daarbij overnames niet.

Volhouders en verliezers

Nabuurs laat van zich horen met het DUPLO project waarin ze samen met Jumbo zorgen voor logistieke afstemming met leveranciers die kosten en CO2 reduceert. Wolter Koops toont moed door na een verwoestende brand in 2012 opnieuw te beginnen in Zeewolde.

Wim Bosman, die zijn familiebedrijf verkocht aan Mainfreight, verzweeg de contractbeïndiging met fietsenproducent Giant. Mainfreight liet het er niet bij zitten en eiste de miljoenen terug. Nog een logistieke vittie die 2013 typeerde was de onenigheid tussen Van den Bosch en FNV over de vermeende uitbuiting van chauffeurs.

Politiek

Nederlandse politici namen stelling dit jaar. Asscher wil de schijnconstructies in de transport eindelijk eens aanpakken. Het sociaal akkoord schudde de transportwereld even op. Minister Schultz wil 16 miljoen euro investeren in de topsector logistiek, zette TLN-ondernemers in het zonnetje en wil snel aan de slag met zelfrijdende trucks.

Uit dal

De sector lijkt aan het einde van 2013 op te krabbelen uit het dal. De logistiek rond het jaar mooi af. ING spreekt van een groeibelofte voor 2014, dus dat belooft veel goeds voor het nieuwe jaar.

Bekijk tot slot nog het filmpje van Nederland Distributieland over het jaar 2013 en de Logistieke kracht van Nederland.

Reageer op dit artikel