nieuws

Baxter en Donaldson besparen door bundeling

Logistieke dienstverlening

Verladers Baxter en Donaldson zijn er in geslaagd hun ladingstromen onder regie van Tri-Vizor succesvol te bundelen. De partijen besparen hiermee CO2 en kosten. In augustus vorig jaar is er gestart met een pilot voor het co-loaden van de goederen van Baxter en Donaldson van België naar Ierland.

Baxter en Donaldson besparen door bundeling

Baxter is een wereldwijd farmaceutisch bedrijf met een Europees distributiecentrum in Lessines, wat ongeveer 40 km van Brussel vandaan ligt. Donaldson is een van de grootste fabrikanten van filtratie oplossingen in de wereld met een Europees distributiecentrum in Brugge. Beide bedrijven hebben compatibele goederenstromen, onder andere tussen België en Ierland. De mogelijkheid tot bundeling werd gedetecteerd door Tri-Vizor, een bedrijf gespecialiseerd in het creëren en exploiteren van innovatieve transport samenwerking tussen verladers.

Co-loading als kans

Begin 2012 zijn de drie partijen rond de tafel gaan zitten om een plan voor ​​horizontale samenwerking uit te werken. “Ons leveradres in Ierland bleek op hetzelfde bedrijvenpark als dat van Baxter te zijn, we voelden dat co-loading een echte kans was”, zegt Johan Rosquin, traffic manager bij Donaldson Europe.

 

De potentiële besparingen in kosten en CO2 bleken aanzienlijk te zijn. Baxter en Donaldson besloten een pilot te doen. Neutraal regisseur Tri-Vizor werd gevraagd om de informatie van beide bedrijven realtime te synchroniseren. Alex Van Breedam, ceo van Tri-Vizor: “Om deze operationele orkestratie activiteit uit te voeren, hebben wij een Cross Supply Chain Cockpit ® ontwikkeld, een krachtig en unieke ICT-platform voor het beheer van horizontale samenwerkingen”.

Intermodaal traject

Het resultaat van de synchronisatie door Tri-Vizor is dat elke week, containers van België naar Ierland worden gevuld tot hun maximale capaciteit met een mix van Baxter en Donaldson-producten. Voor het vervoer van de co-geladen containers van België naar Ierland, selecteerde de partijen logistiek dienstverlener ECS European Containers, voornamelijk omwille van zijn ervaring met het traject België-Ierland. Het intermodale traject ziet er als volgt uit: de container wordt seerst geladen met Baxter producten in Lessines, vervolgens getransporteerd naar Brugge waar de producten van Donaldson worden toegevoegd. In de haven van Zeebrugge wordt de container overgeladen op de veerboot naar Dublin. Bij aankomst in Dublin, zorgt ECS European Containers voor de afleveringen. Eerst de klanten van Donaldson en daarna naar de productielocatie van Baxter.

Door deze manier van co-loading wordt een hogere bezettingsgraad bereikt en meer dan 15 procent CO2 reductie bereikt. Ook de besparing van transportkosten zijn aanzienlijk omdat er minder containers nodig zijn.

Samenwerking uitbreiden met nieuwe partners

Voor Baxter is dit niet de eerste succesvolle horizontale samenwerking. In 2011 begon het bedrijf met het co-loaden van zendingen samen met een ander farmaceutisch bedrijf op meerdere bestemmingen in Midden-en Oost-Europa. “We hebben ervaren dat de voordelen van bundeling en consolidatie zeer groot zijn, vooral als er over en weer vertrouwen is gesteund door een neutrale orkestrator. Ons doel is om deze samenwerking voortdurend uit te breiden naar nieuwe bestemmingen en met nieuwe partners”, zegt Ludovic Ménédème, directeur transport en distributie EMEA bij Baxter.

Reageer op dit artikel