nieuws

Logistiek dienstverleners zetten vol in op transparantie

Logistieke dienstverlening

Logistieke bedrijven willen meer transparantie. Onder 484 ondervraagde bedrijven blijkt dat 85 procent meer data-uitwisseling en transparantie op het wensenlijstje heeft staan. Dit blijkt uit onderzoek van Transport Intelligence en Kewill. Voor veel logistiek dienstverleners blijkt transparantie al een normale zaak te zijn.

Logistiek dienstverleners zetten vol in op transparantie

Het onderzoek van Transport Intelligence en Kewill is uitgevoerd om inzicht te krijgen in de blijvende impact van de economische crisis op logistieke dienstverleners en de rol van IT hierin. Uit het rapport blijkt dat op dit moment 40 procent van de logistieke dienstverleners via software gelinkt is aan hun klanten en minder dan 20 procent aan partner- en externe organisaties. Van de overige respondenten wisselt slechts een klein deel (20%) maar elektronisch data uit met externe partijen.

Volledige gegevensuitwisseling bij Raben

Dat transparantie al behoorlijk is ingebakken in de processen, blijkt uit een reactie van Sven Baars van Raben. De logistiek dienstverlener hanteert voor partners en andere Raben vestigingen al lang een standaard van 100 procent voor het uitwisselen van gegevens. Ook met klanten is de logistiek dienstverlener uit Oss al behoorlijk ver. “Op dit moment komen 83 procent van onze transportopdrachten elektronisch bij ons binnen en heeft elke klant de mogelijkheid de zending te volgen”, aldus Sven Baars, directeur van Raben Nederland. “Mede door track & trace zijn wij volledig transparant voor onze klanten.”

 

Ook bij Bas Logistics is men al redelijk ver.”Onze klanten kunnen via onze webportal rapportages maken van hun zendingen. Denk daarbij aan performance, pod’s (CMR’s) en uitstoot van de CO2 per zending”, aldus Lorenzo Bas, operations directeur bij Bas Logistics. “Daarnaast kunnen onze agenten en charters orders via de portal downloaden en inlezen.” Om het succesvol te laten verlopen moet het dataverkeer wel over en weer worden uitgewisseld. “Wij verwachten wel dat ze de pod’s (CMR’s) uploaden en de losdata terugkoppelen in ons systeem.”

Samenwerken in plaats van stug en traditioneel

Voor logistieke dienstverleners (49%) staat transparantie bovenaan de prioriteitenlijst, zo blijkt ook uit het onderzoek. Hier valt met name de uitwisseling van data met klanten, partners en zelfs met concurrenten onder. Wanneer organisaties openstaan voor samenwerking zijn ze volgens Transport Intelligence in staat om de concurrentie aan te gaan met grotere partijen die op een stugge en traditionele manier blijven handelen.

Investeren in IT

Om naar de gewenste 85 procent te komen, dat is het percentage van de bedrijven dat meer transparantie wil, moet er volgens Transport Intelligence nog wel het nodige gebeuren. De belangrijkste doelstellingen om dit te halen zijn het plannen van optimalisatie, reducering van kosten, doorvoeren van operationele veranderingen en de verbetering van de transparantie binnen de processen en de activiteiten.

De helft van de logistiek dienstverleners in het onderzoek geven aan te willen investeren in alle categorieën software (TMS, WMS, freight management en ERP).

Korte ROI voor Supply chain management software

62 procent van de ondervraagde logistiek dienstverleners gebruikt supply chain management software. Volgens Ard Nabuurs, directeur van logistiek dienstverlener Nabuurs uit Haps, is dat logisch. “Een voorwaarde omde supply chain te kunnen optimaliseren is transparantie in de gehele keten zodat verspillingen uit de keten worden gehaald. Wij wisselen dus veel informatie uit met onze klanten en de retailers.” Nabuurs, die supply chain oplossingen realiseert voor zijn klanten, noemt het NK Speeddocking een goed voorbeeld van hoe informatie wordt gedeeld en verspilling wordt voorkomen.

Ongeveer 70 procent van de respondenten verwacht de investering in supply chain IT systemen binnen twee jaar te hebben terugverdiend.

Krachten bundelen

Gerry Daalhuisen, Global Product manager bij Kewill over het onderzoek: “Onlangs meldde het Centraal Planbureau dat de wereldhandel weer groeit en dan met name de import en export van rijkere landen. Met het aantrekken van groei wordt ook de informatiestroom en het delen van informatie voor organisaties steeds belangrijker. Om informatie te verrijken heb je meerdere partijen nodig. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat de wil wel aanwezig is om informatie te delen met organisaties, maar dit zou nog verder uitgebreid moeten worden. Wanneer partijen informatie delen leidt dat tot een transparantere samenwerking en een groter concurrentievoordeel. Dit biedt mogelijkheden om krachten te bundelen met andere dienstverleners zodat klanten de beste service krijgen die ze verwachten.”

 

Het volledige onderzoeksrapport is op te vragen bij het logistiek onderzoeksbureau Transport Intelligence

 

Lees ook: ICT-markt verwacht lichte groei in software

Reageer op dit artikel