nieuws

Logistiek actuele graadmeter van economie

Logistieke dienstverlening

De volumes trokken aan in 2007. Logistiek dienstverleners moesten alle zeilen bijzetten om dit te kunnen verwerken. Terughoudende aankopen door consumenten vertaalt zich direct in het volume in de logistieke keten. Zo werd tijdens de PDG-nieuwjaarsbijeenkomst 2007 samengevat door voorzitter Kees van Ginkel.

Logistiek actuele graadmeter van economie
Professor Alex van Breedam spreekt op PDG nieuwjaarsbijeenkomst

“Je zou mogen stellen dat de logistiek de actuele graadmeter is van de economie,” zo zegt Van Ginkel. “Het merendeel van de logistiek dienstverleners kampte met de groei van het volume dat men in de knel kwam met de beschikbare transportcapaciteit”.

 

Duurzaam is geen hype meer

PDG richt zich dit jaar op de voorwaarden en activiteiten waarmee de bedrijven worden versterkt in hun ‘license to operate’. Producten en diensten die leden in staat stelt tot optimale dienstverlening aan hun opdrachtgevers. Daarbij ook initiatieven te ontwikkelen die bijdragen aan een maatschappelijke acceptatie en positie van de individuele bedrijven en de logistieke sector. “Duurzaam Maatschappelijk Ondernemen (DMO) is geen hype meer, maar een maatschappelijke eis waarvoor ondernemingen en hun medewerkers hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Daarbij wordt het steeds duidelijker dat investeren in DMO loont, het hoeft per saldo niet duurder te zijn.”

 

Is er verschil tussen logistiek in Nederland en België?

De tweede spreker tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst was Professor Alex van Breedam, directeur van het Vlaams Instituut voor de Logistiek. Als volbloed Vlaming bleek hij de aangewezen persoon om de verschillen tussen de logistiek in Nederland en België aan de kaak te stellen. Als de groei van de logistiek werkelijk zo groot is of wordt als verondersteld, dan zou het wel eens kunnen zijn dat we elkaar hard nodig hebben. We zijn allemaal gericht op hetzelfde achterland.

 

Feiten en perceptie

“Het gaat om het verschil tussen feiten en perceptie”, zegt Van Breedam. Vlamingen zijn meer van de feiten en Nederlanders van perceptie. Volgens een studie van Cushman & Wakefield uit 2006 zou België winnen. “Heeft NDL als marketingmachine zijn beste tijd gehad?”, vraagt Van Breedam zich openlijk af.

 

Grootste dichtheid

Nederland en België hebben samen de grootste dichtheid in gateways en dc’s. “We hebben het beste multimodale netwerk van Europa”, vervolgt Van Breedam zijn betoog. Volgens de professor is bundelen en clusteren het logistieke sleutelwoord de komende jaren. “Wij kunnen waarde toevoegen.” Hij noemt voorbeelden als het DHL dc in Rumst, België waar instrumenten worden gestemd voor Yamaha. DSV in Gent laat een goed retour logistiek concept zien voor de gezondheidszorg.

 

Bundelen vanaf logistieke hotspots

”We moeten in bundels vanaf de hotspots en gaan werken en samenwerkingsverbanden aan gaan op basis van gain sharing.” Van Breedam noemt het dc van Nike, het grootste dc (212.000 m2) van de wereld, wat is neer gezet in Laakdal, België. Er komen op die plek steeds meer bedrijven bij die met Nike gaan samenwerken. “De logistieke hotspots moeten vooraf worden vastgesteld en kunnen groeien zonder maatschappelijke hinder.”

 

Hotspots identificeren

De BOM (Brabantse Ontwikkelings Maatschappij) heeft het idee van de Belgen geadopteerd en gaat ook de hotspots identificeren en samenwerking tussen bedrijven op die plekken proberen te bevorderen. Uit de zaal met aanwezigen wordt gemengd gereageerd. In Nederland wordt de grond verdeeld door de gemeentes. Een goede samenwerking is dan noodzakelijk.

 

Lees ook:

Reageer op dit artikel