blog

Top 100 LDV: Netwerken of overnemen?

Logistieke dienstverlening

Top 100 LDV: Netwerken of overnemen?

Er zijn verschillende mogelijkheden om als logistiek dienstverlener te groeien. Wie ontwikkelt diensten voor de markten van morgen en weet de kansen te pakken? Een analyse op de Top 100 logistiek dienstverleners over de belangrijkste verschuivingen van Kees Verweij van Buck Consultants International.

Het logistieke jaar 2014 was een jaar met twee gezichten. Met een langzaam toenemend vrachtvolume leek de markt de opgaande lijn in de contractlogistiek te pakken te hebben, maar tegelijkertijd stonden de prijzen over de hele linie zwaar onder druk. Ook in het afgelopen jaar heeft dat verschillende middelgrote en kleinere logistieke dienstverleners de kop gekost.

Verliezers en winnaars

Zo moesten bekende namen als Veurink, Goes Transport, Huisman van de Scheur Logistiek en De Rooij Waalwijk in 2014 hun logistieke activiteiten helaas beëindigen. Maar waar verliezers zijn, zijn ook logistieke winnaars die hun marktkansen vorig jaar wisten te verzilveren en een groei wisten te realiseren. Deze logistieke winnaars vindt u traditiegetrouw terug in de jaarlijkse editie van de Top 100 logistiek dienstverleners. De zojuist uitgekomen 2015-editie van de Top 100 geeft u een compleet overzicht van de stijgende sterren en slimme strategen in de logistiek, die op dit moment de logistieke diensten en netwerken voor de markten van morgen aan het ontwikkelen zijn. Zo ontwikkelt de e-fulfilment zich met een marktgroei van 10% nog steeds razendsnel in Nederland, vragen dienstverleners zich af hoe ze handig gebruik kunnen maken van de explosief toegenomen mogelijkheden van apps en Big Data, en vragen verladers steeds vaker aan dienstverleners om altijd flexibel het juiste vervoermiddel efficiënt, duurzaam en tegen de juiste prijs te gebruiken. Dat vraagt om ketenregie, maar ook om een praktische samenwerking om logistieke netwerken winstgevend op te zetten en te gebruiken. Of werkt een verdergaandere integratie via fusies en overnames toch nog steeds het beste?

Top 100: Focus op contract-logistiek en distributievervoer

“Waarom staat niet elk logistiek bedrijf in de Top 100?”, is een vraag die ik zo nu en dan gesteld krijg. Het antwoord is dat deze ranglijst in 2014 en 2013, net als nu, gemaakt is op basis van bewuste keuzes. We wilden dat deze Top 100 de focus zou hebben op bedrijven die actief zijn in de contract-, groupage- of distributielogistiek in Nederland, met warehouses waar naast op- en overslag ook allerlei Value Added Logistics en Services (VAL/VAS) plaatsvinden, zoals assembleren, repareren en garantieafhandeling. Daarom hebben we ook dit jaar bedrijven met een geheel andere focus niet in deze Top 100 opgenomen. De belangrijkste deelmarkten die we jaarlijks overslaan, zijn de express- en koeriersmarkt, de afval- en recyclingmarkt, terminals en de verhuismarkt. Geen ECT, Fedex of Van Gansewinkel dus in deze Top 100 van logistiek dienstverleners. De Top 100-bedrijven richten zich allemaal op het toevoegen van waarde aan de supply chains van opdrachtgevers via specialistische VAL/VAS-diensten. Het transport van A naar B moet uiteraard ook nog gebeuren, maar om hier rendement op te behalen is tegenwoordig een heidens karwei. De logistiek dienstverleners op deze lijst verdienen hun omzet meer en meer met het inrichten van voor hun klanten op maat gesneden operaties in warehouses. Hierbij wordt soms nauw samengewerkt met andere dienstverleners om zo tot de beste oplossing te komen. Echter, om de Top 100-ranglijst zuiver te houden, zijn de netwerken van samenwerkende zelfstandige logistiek dienstverleners en transporteurs niet apart meegenomen. Dit is gedaan om mogelijke dubbeltellingen in de lijst te voorkomen. Deze netwerken zijn alleen meegenomen als het één organisatie betreft met verschillende werkmaatschappijen, zoals bij de Fritom Group (nr. 26).

DHL voert de Top 100 aan, ND Logistics met stip op nr. 4

Sommige zaken veranderen nooit, en ook dit jaar wordt de Top 100 van logistiek dienstverleners aangevoerd door het Duitse supertrio DHL Supply Chain/Forwarding Freight met 5.060 medewerkers, DB Schenker met 3.729 medewerkers en Kuehne + Nagel met 2.700 medewerkers. Geen verrassing, want de Duitse logistieke markt is veruit de grootste in Europa. Deze Top 3 is hetzelfde als in de afgelopen jaren, waarbij het werknemersbestand van DHL Supply Chain/Forwarding Freight telkens iets afneemt. Er is duidelijk een trend tot flexibilisering bij DHL, zodat het bedrijf sneller op de veranderende wensen van marktpartijen kan inspelen. De rest van de bedrijven in de Top 10 bestond voor de overgrote meerderheid uit bedrijven met een buitenlandse moeder, waaronder Amerikaans, Deens, Duits, Frans en Nieuw-Zeelands. De snelste logistieke stijger van het afgelopen jaar in de Top 10 was het Franse Norbert Dentressangle met 1.900 medewerkers, 225 medewerkers meer dan in 2014. Het bedrijf met haar Nederlandse hoofdkantoor in Oss is de afgelopen jaren gestaag doorgegroeid en doorgedrongen tot de Top 5. De Top 10 bevat verder dezelfde tien bedrijfsnamen als vorig jaar, dus er is niemand overgenomen of weggevallen.

Nederlandse transport 
Top 15: 6,5 miljard euro omzet in Nederland

Wij brengen de Top 100 van logistieke dienstverleners altijd op basis van het aantal werknemers, maar een andere veel gebruikte maatstaf is de behaalde omzet. Het is notoir lastig om de Nederlandse omzet te bepalen van internationaal actieve, grote logistiek dienstverleners, maar het Duitse onderzoeksinstituut Fraunhofer heeft hier na lang wikken en wegen toch een sluitende methodiek voor bedacht. Ook in omzet gemeten is DHL uiteraard de nr. 1 logistiek dienstverlener in ons land met 920 miljoen euro aan omzet en DB Schenker nr. 2. Op nr. 3 staat echter ECT met 582 miljoen euro omzet, en op nr. 4 PostNL, dat 80% van de e-fulfilmentbeleveringen aan de consument in Nederland voor haar rekening neemt (DHL 15% en alle andere 5%). De rest van de Top 15 op basis van omzet betreft uiteraard veel van de bekende namen uit de Top 15 van de ranglijst van logistiek dienstverleners, waarbij opvalt dat Ewals Cargo Care een relatief grote omzet kent.

Nrs. 11 t/m 50: Food, ‘nieuwe’ dienstverleners en oude bekenden

Terug naar de Top 100 van logistiek dienstverleners in 2015. De Top 11 t/m 50 omvat een diverse groep logistiek dienstverleners met vaak Nederlandse wortels, met tussen de 450 en 1.300 werknemers in Nederland. Het aantal werknemers bij deze organisaties stagneerde in 2014 duidelijk. Dat is een indicatie dat men het medewerkersbestand flexibiliseert, waarbij de bedrijven elkaar steeds meer in netwerken weten te vinden om waar dat kansrijk is, tijdelijke allianties en netwerken te vormen voor gezamenlijke bediening van klanten. Syncreon is hier een goed voorbeeld van. Dit bedrijf is specialist in hightech en healthcare logistiek. Aan de andere kant is de food- en FMCG-sector ook in 2014 weer crisisbestendig gebleken. Gespecialiseerde dienstverleners als Peter Appel Transport, Nabuurs Transport, St. van den Brink en Simon Loos zijn allen verder doorgegroeid naar een positie net onder de Top 10. Het vervoer van levensmiddelen blijft een stevige volumebusiness, waarin volop aandacht is voor het juiste materieel en de inzet van Big Data om de soms uitdagende beleveringen aan de filialen van supermarkten zo effectief mogelijk te laten plaatsvinden. Andere sterke stijgers in aantal medewerkers in de Top 50 zijn het herrezen Bleckmann Nederland (het vroegere TNT Fashion), Vos Logistics uit Oss, Vos Transport uit Deventer, The Meeus Group  en Schavemaker Logistics. Vos Logistics is een oude bekende. Na een forse teruggang in werknemers 5 á 6 jaar geleden, meldt het bedrijf zich nu onder nieuw management weer in de Top 25. Het bedrijf is sterk in de bulkmarkt en zet de laatste jaren sterk in op duurzame logistiek, wat zijn vruchten afwerpt. Naamgenoot Vos Transport uit Deventer specialiseert zich in nationale en internationale distributie, terwijl The Meeus Group als Brabants bedrijf volop actief is in intermodaal en synchromodaal transport. Het bedrijf is onder meer eigenaar van de Markiezaat Container Terminal in Bergen op Zoom. Ten slotte is Schavemaker Logistics een expert in onder andere luchtvrachtlogistiek. Kortom, flink wat stijgers en strategen in de Top 11 t/m 50 van deze Top 100 logistiek dienstverleners, die hun eigen weg kiezen om zich te onderscheiden.

Fusie en overnames: een rustig vaarwater in 2014

Nederlandse logistiek dienstverleners zijn volop aan het netwerken en samenwerken op tijdelijke of projectbasis, maar grote fusies of overnames lijken de laatste jaren minder voor te komen. Het Engelse onderzoeksbureau TI rapporteerde in 2014 voor ca. 100 miljoen euro aan fusies en overnames in de Nederlandse logistiek, een stuk minder dan de 300 miljoen euro in de UK. De meeste huidige fusies en overnames zijn in de consumenten- en retaillogistiek of betreffen in moeilijkheden geraakte bedrijven die voor een koopje door een concurrent worden overgenomen.
In de eerste categorie is het Franse STEF een voorbeeld. In september 2014 namen zij D. Speksnijder uit het Groene Hart met 115 werknemers over, waarmee de Fransen zich toegang verschaften tot de Nederlandse markt. En in de tweede categorie is Veurink overgenomen door Rotra uit Doesburg. Echt grote fusies of overnames zijn er in 2014 echter niet geweest op de Nederlandse markt.

Conclusie: eerder netwerken dan fuseren of overnemen in Nederland

2014 was een jaar van voorzichtig herstel voor de meeste logistiek dienstverleners in Nederland, alhoewel enkelen toch niet gevrijwaard zijn gebleven van de tucht van de markt. De Top 10 van de ranglijst van logistieke dienstverleners bestond uit dezelfde bedrijven als het jaar ervoor, en dat waren voor het overgrote deel dochters van buitenlandse bedrijven. Vooral in de Top 11 t/m 50 waren er veel snelle stijgers en slimme strategen, die zich met specifieke expertise en VAL/VAS-diensten wisten te onderscheiden van de massa.
Opmerkelijk is dat het aantal fusies en overnames in Nederland in 2014 beperkt bleef. Er waren eigenlijk maar twee soorten overnames: (1) buitenlandse dienstverleners als het Franse STEF dat via de overname van D. Speksnijder de Nederlandse markt betrad, en (2) Nederlandse gezonde dienstverleners die een omvallende concurrent opkochten. De meeste logistiek dienstverleners werkten eerder flexibel in tijdelijke samenwerkingsverbanden dan dat ze zich committeren aan een intensievere samenwerking. Is dit ook de dominante strategie in 2015, of zullen we weer een grotere fusie of overname meemaken?

Logistiek.nl bied u verschillende producten en diensten aan rondom de jaarlijkse Top 100 logistiek dienstverleners.
De poster van de Top 100 is te downloaden.
Ook is er een online tabel beschikbaar met daarin meer informatie over de 100 grootste logistiek dienstverleners.
Zoekt u liever in onze bedrijvengids op specialisatie? Dat kan ook!

Reageer op dit artikel