blog

Patatje Oorlog tegen ‘oneerlijke concurrentie

Logistieke dienstverlening

Patatje Oorlog tegen ‘oneerlijke concurrentie

Leden van de FNV besmeurden vorige week het kantoor van Farm Trans met patat met mayonaise en pindasaus, oftewel met Patatjes Oorlog. De een noemt het een ludieke actie, de ander noemt het een ongepaste en smerige streek. Wat je er ook van vindt, het lijkt het startsein van een nieuwe actiereeks in de strijd tegen ‘oneerlijke concurrentie in de transportsector’. Stemmingmakerij?

De storm leek wat te zijn gaan liggen na FNV/Mooij en eerdere uitspraken waarbij paal en perk werd gesteld aan –in meer of mindere mate– schimmige inleenconstructies in de transportsector. Kort gezegd kan een Nederlands transportbedrijf niet ontkomen aan de kernarbeidsvoorwaarden door goedkope krachten in te huren via een uitzendbureau in Oost-Europa. Of anders gezegd, Oost-Europese chauffeurs die hier werken hebben recht op Nederlands loon, ook als zij hier slechts tijdelijk zijn.

Op 8 januari van dit jaar wees de rechtbank Oost-Brabant tussenvonnissen in de Van den Bosch zaken. Het grote verschil met het Mooij arrest is dat Van den Bosch geen gebruik maakt van een inleenconstructie, maar van Oost-Europese charters. De chauffeurs zijn in dienst bij Duitse en Poolse zustervennootschappen die ter plaatse een volwaardig transportbedrijf exploiteren. Volgens de rechtbank Oost-Brabant brengt deDetacheringsrichtlijn (96/71/EG) met zich mee dat ook deze chauffeurs naar Nederlandse maatstaven betaald moeten worden als zij werk verrichten in of vanuit Nederland. Hierop is de nodige kritiek gekomen, de uitspraak zou gebaseerd zijn op een verkeerde toepassing van de Detacheringsrichtlijn. Hier is ook het laatste woord nog niet over gezegd. Van den Bosch heeft aangekondigd in hoger beroep te zullen gaan.

Grote overwinning FNV?

Ondertussen presenteert de FNV de uitspraak als een grote overwinning. Voor de vakbond is het zonneklaar dat iedere transportonderneming die gebruik maakt van buitenlandse charters ervoor moet zorgen dat de chauffeurs conform de Nederlandse cao worden beloond. Niet alleen bij ritten binnen Nederland (cabotage), maar ook bij internationale ritten vanuit Nederland. En dat is nogal wat. In eerste instantie zal de focus liggen op de structurele inzet van chauffeurs uit lage-lonen-landen. Maar uiteindelijk gaat het om alle internationale charters die in Nederland beginnen. Dus ook om de rit die via Teleroute wordt uitbesteed aan een Duitser. Gaat u controleren of zijn beloning wel voldoet aan de Nederlandse maatstaven?

FNV besmeurt naam Farm Trans

De ‘grote overwinning’ was dus het startsein om de barricade te beklimmen. Maandagochtend werd er namelijk wederom actie gevoerd, ditmaal bij Heisterkamp. Daar geen patatjes oorlog, maar wel een boel negatieve aandacht. De recente acties gaan gepaard met flinke stemmingmakerij. Farm Trans zou zich zelfs schuldig maken aan ‘uitbuiting van Poolse chauffeurs’. Dat zijn grote woorden en ik betwijfel of de FNV er nou verstandig aan doet dergelijke uitlatingen te doen. Vooral omdat de juridische discussie nog in volle gang is en het inschakelen van goedkope charters aan de orde van de dag is. Eén ding is zeker, FNV heeft niet alleen de ruiten, maar ook de naam van Farm Trans flink besmeurd. Ik heb mijn patatje oorlog liever in een bakje. Of als ik dan toch mag kiezen, in een puntzak.

Lees ook:


FNV-acties beroeren sector en overheid


Sector wil Europese regels voor ongelijke lonen

Reageer op dit artikel