blog

De groothandel: van dozenschuiver naar stekkerdoos

Logistieke dienstverlening

De groothandel: van dozenschuiver naar stekkerdoos

“Succesvolle groothandelaren automatiseren en moeten in een zogenaamde omnichannelomgeving kunnen opereren. Maar ook in het digitale tijdperk blijft het cruciaal om markt-, product-, en prijskennis te verbinden met het juiste netwerk.” De specialisten van het economisch bureau van de ING Bank hebben hun woorden zorgvuldig gekozen in hun voorspellingen voor dit jaar. Wat ze bedoelen, is dat de groothandel moet transformeren naar stekkerdoos.

Er is een grote leegstand in de stad, maar in de digitale shops is het erg druk. Producten moeten nog steeds van A naar B, alleen de manier waarop verandert. Excelleren in logistiek, gecombineerd productkennis, daar bent u als groothandel goed in. Zaken doen via internet is minder op uw lijf geschreven. Maar denkt u dat webshops kaas hebben gegeten van efficiënte logistiek? De meeste webshops hebben een gelikte virtuele vitrine waardoor het lijkt alsof alles professioneel is ingericht. Maar achter dat digitale masker zit veel handmatig werk. Want hoe komen zij aan hun handel tegen een acceptabele prijs en goede service? Waar slaan zij hun spullen op? Hoe is de retouradministratie geregeld? De gevestigde webshops hebben dit goed voor elkaar. Vergeet overigens niet dat ze er jaren over hebben gedaan om dit te bereiken.

Serviceniveau stijgt

De groothandel kan profiteren van een samenwerking met beide soorten webshops. Hoe? Door ze een stekker oftewel een connector aan te bieden die is verbonden met uw stekkerdoos, uw ERP-systeem. Bestellingen via webshops komen dan in uw ERP-systeem, worden verwerkt tot order en gaan dan volgens afspraak naar de klant. Het serviceniveau richting de externe digitale winkel stijgt dankzij een actuele en volledige informatie-uitwisseling. De webshop kan zo ook weer betere service verlenen richting zijn logistieke dienstverleners en klanten. Denk bijvoorbeeld aan nauwkeurige informatie over levertijden en –opties. Ze kunnen zo een goede aftersales aanbieden, die u dan verzorgt. U kunt met een stekker ook inpluggen op gevestigde e-commerceplatformen, zij moeten hun producten ook ergens vandaan halen.

Onderscheiden

Laatst sprak ik met een ondernemer die in dubio zat: of een eigen webshop maken, of aansluiten op bestaande e-commerceplatforms. ‘Waarom zou ik een eigen webshop starten’, vroeg hij zich af. ‘Dan moet ik me onderscheiden in het immense digitale winkelcentrum. Waarom zou mijn webshop dan uniek zijn?’

Hype

Ik vond dit een interessante vraag. Deze ondernemer gebruikte zijn handelsgeest en ging niet klakkeloos mee in de ‘je-moet-een-webshop-hebben-om-te-kunnen-overleven’ hype. Maar toch is de kans op succes vele malen groter als u beide doet: én een eigen webshop voeren én u aansluiten bij bestaande digitale winkels, antwoordde ik.  In uw eigen webshop kunt u zichzelf en uw producten promoten en verkopen. Maar daarnaast is het zaak om u aan te sluiten bij andere webshops, zodat u kunt profiteren van een breder bereik. Dit zorgt ervoor dat uw assortiment via diverse kanalen ook elders makkelijk onder de aandacht komt.

Alle informatiestromen digitaal

“Hoe zorg ik ervoor dat ik connected raak?”, vraagt de groothandelaar zich af. Om als groothandel te transformeren van dozenschuiver naar stekkerdoos is het van belang dat alle informatiestromen digitaal gaan.

  • Maak afspraken met uw leveranciers dat u bestellingen elektronisch aangeleverd wilt krijgen.
  • Ga in gesprek met diverse platformen waaraan u uw ERP wilt koppelen over welk formaat de informatie-uitwisseling moet plaatsvinden en wanneer (realtime of op bepaalde tijden).
  • Kijk welke stekker(s) uw ERP aan kan en welke al aanwezig zijn.

Een stekker is zo ingeplugd, uw ERP-leverancier weet hier vast wel iets op te verzinnen. Er zijn al heel wat stekkers beschikbaar die ERP-systemen kunnen verbinden met diverse elektronische handelsplatforms en webshops. Een stekker dekt zo’n 90 procent van de informatiestromen af. Afspraken maken met leveranciers en webshops over details blijft dus noodzakelijk. De gevestigde e-commercepartijen hebben weer eigen specificaties waaraan die stekker moet voldoen. De hoeveelheid stekkers neemt toe, zodat het voor groothandelaren steeds makkelijker wordt om aansluiting te zoeken bij bestaande digitale verkooppunten. Daardoor transformeert de groothandel van dozenschuiver naar stekkerdoos en kan dankzij zijn expertise toegevoegde waarde blijven toevoegen in het nog efficiënter maken van goederenstromen.

Reageer op dit artikel