blog

Apple Watch: doe je mee of niet?

Logistieke dienstverlening

Apple presenteerde de nieuwe iPhone, Apple Pay en de Apple Watch. Die technologie gaat consumenten beter bedienen, processen verbeteren, maakt nieuwe verdienmodellen mogelijk en helpt ons zelfs gezonder te leven. Wie wil er niet een Apple Watch hebben? Doe je mee? Of doe je niet mee, en misschien doe je dan wel nooit meer mee?

Apple Watch: doe je mee of niet?

Twintig jaar geleden werd het voorspeld. Het ‘Internet of things’ biedt ongekende mogelijkheden om consumenten beter te bedienen en processen te verbeteren. Vandaag is het realiteit.

Consument aan het stuur

De Near Field Communication (NFC) die Apple Swatch biedt, brengt mogelijkheden voor betalen, inchecken, uitchecken en veel meer. Met NFC checkt de consument in op het station, in zijn hotelkamer, rekent er zijn espresso mee af, identificeert zich bij de bezorger van Dynalogic en rijdt weg met zijn Car2Go. We komen eindelijk af van die stapel kaarten in onze portemonnee. Dit gaat alle bedrijven die zaken doen met consumenten raken.

De geïntegreerde Apple technologie biedt ook kansen voor nieuwe verdienmodellen waarbij ondernemers passende producten en diensten kunnen aanbieden voor de prijs die bij de individuele klant op dat moment past, bovendien in alle verkoopkanalen.

Beter processen

De draagbare technologie maakt het mogelijk medewerkers elke seconde van de dag te volgen. In de winkel, achter de bar, tijdens de thuiszorgronde, in het distributiecentrum en gedurende het transport. We weten straks precies hoe een proces echt verloopt, waar de margekillers zitten en kunnen zelfs direct in de processen ingrijpen. Om slim met al die procesdata om te gaan, moeten we stevig investeren in plannerstalent. Anders missen we de boot. Dat plannerstalent is schaars…

Open data

Toepassing van de technologie vraagt om standaarden voor de gegevens in de waardeketen. De technologie staat of valt met robuuste en veilige platforms waarop betrouwbare en actuele data ongestoord worden gedeeld. Sectoren die hun datakwaliteit en standaards nog steeds niet voor elkaar hebben gaan het verliezen. Deze week werd bekend dat de bouwgroothandel terrein verliest aan de beter georganiseerde bouwmarkten en webwinkel.
Informatie- en communicatietechnologie biedt vandaag een gelijk speelveld voor jou, maar ook voor al jouw concurrenten. Hoe win je dan nog in zo’n markt? Waar zit die unieke verkooppropositie straks?

Kwetsbaar

Technisch lijkt alles mogelijk. De beloftes van het Internet, twintig jaar geleden, komen elke dag een stapje dichterbij. Toch bleek tijdens het Apple Event dat de harde technologie nog steeds een probleem is. Regelmatig viel het beeld van de livestream weg of kreeg de kijker ineens een Japanse tolk te horen. Wie elders de Apple livestream zocht kwam op sites met malware terecht.
Als straks de batterij van jouw iPhone leeg is, dan kun je niets meer. Valt bij een stroomstoring het mobiele netwerk weg, dan staat alles stil. Hoe zorgen we straks voor robuuste netwerken?

Beangstigend?

Is het alleen maar goed nieuws? Hoe zit het met ons laatste restje privacy? Hoe voelt het te weten dat jouw baas 24 uur per dag digitaal over je schouder mee kan kijken? Wat doen Apple, Vodafone, Google en TomTom intussen allemaal met al onze gegevens? De maatschappelijke gevolgen van het niet willen delen van informatie zijn onmaatschappelijk groot. In het angstaanjagende boek ‘De Cirkel’ van Dave Eggers is de boodschap: “Privacy is theft”. Het boek is 1984, versie 2.0.

En, zijn die gegevens niet een beetje van ons allemaal? Er moet een Europese ‘digital single market’ komen, als het aan Europees commissaris Neelie Kroes ligt. Zijn die data straks echt voor iedereen, open, eerlijk en transparant, beschikbaar? Hoe zorgt het midden- en kleinbedrijf ervoor dat die transparantie tot meer democratie in de handel leidt en niet tot uitsluiting of monopolies?

Ondanks dat nog niet alle vragen zijn beantwoord schudde Tim Cook van Apple mij gisterenavond stevig wakker. De technologietrein davert door; inspirerend en beangstigend tegelijk. Voor ondernemers is de vraag simpel: doe je mee of doe je nooit meer mee?

Reageer op dit artikel