blog

Toekomst voorspellen is niet zo moeilijk

Logistieke dienstverlening

Toekomst voorspellen is niet zo moeilijk

Wie zou niet graag willen weten wat er de komende weken gaat gebeuren? De beurs voorspellen? Dat kan kapitalen opleveren. Diverse hulpmiddelen zijn al ontwikkeld om de beurs te voorspellen. Dat lijkt achteraf bruikbaar, maar in de praktijk valt het vaak hard tegen. Wat kunnen we in de logistiek verbeteren?

Google is er achter gekomen dat op basis van enkele zoektermen de economie redelijk goed voorspeld kan worden. En dat is niet op het zoekwoord ‘dow jones’ maar op het aantal keren dat op ‘restaurant’ werd gezocht. Natuurlijk is dit niet erg specifiek.

 

Een mooi ander voorbeeld is een grote Turkse mobiele operator. In Turkije is het grootste deel van de telefonie mobiel, mede door het ontbreken van een dekkend bedraad netwerk. Veel toestellen zijn een variant op prepaid. De Turkse operator is in kaart gaan brengen hoe vaak iemand belde, hoe lang en wanneer hij zijn aansluiting opzegde. Dat bleek een hele duidelijke relatie te zijn. Na twee jaar studie is de operator hier iets mee gaan doen. Als het patroon optrad en dus te verwachten was dat de klant zou vertrekken, stuurde de operator een mooie aanbieding. Die aanbieding is relatief kostbaar, maar in vergelijking met het aantrekken van een nieuwe klant naar verhouding erg goedkoop. De operator gebruikte dus de eigen data om de toekomst te voorstellen en bij te sturen. In korte tijd groeide de operator met 20 procent met een verbluffende eenvoud.

 

De toekomst is vaak niet letterlijk te voorstellen. Toch is het soms ook heel duidelijk. De brouwerijen weten exact hoeveel zij extra moeten brouwen bij hogere temperaturen. De ANWB weet exact hoeveel extra pechgevallen de eerste echt warme dag oplevert (namelijk veel kokende motoren). Na de eerste ‘slachting’ onder de auto’s in slechte conditie houdt de rest van de auto’s een volgende warme dag ook wel uit.

 

Voorspellen vraagt inzicht

Voorspellen vraagt goed inzicht. Het komt niet binnenwaaien. En natuurlijk zijn sommige gebeurtenissen (zoals een plotselinge windhoos) niet te voorspellen. Maar met een beetje denkwerk is het ook in de logistiek verbazingwekkend hoe goed zaken te voorspellen zijn. Een goede planner bij een transportbedrijf weet precies hoeveel auto’s hij voor een klant achter de hand moet houden. Niets beredeneerd, gewoon ervaring. Maar zorg dat u erachter komt, hoe het beredeneerd kan worden en u zult verbaasd zijn hoeveel u beter kunt sturen. Met alle prettige gevolgen voor de beheersbaarheid en het rendement. Welke mooie logistieke voorbeelden kent u?

Reageer op dit artikel