blog

Gamma en Karwei doen het niet zelf en niet lokaal

Logistieke dienstverlening

De twee grootste doe-het-zelf-bouwmarkten van Intergamma, Gamma en Karwei, sluiten voor hun webshops gezamenlijk een overeenkomst af voor een logistieke samenwerking met het landelijke PostNL. Jan Hoogenboezem vraagt zich af of het niet wat lokaler kan.

Gamma en Karwei doen het niet zelf en niet lokaal

Gamma en Karwei zetten vanaf deze zomer een webshop in die de Retail en Etail naadloos in elkaar laat overlopen. Wel vreemd  dat ze daar met PostNl een landelijke keten voor inzetten. Klanten van een bouwmarkt wonen namelijk gemiddeld niet verder dan zo’n 15 kilometer van de winkel vandaan.

Het was juist een mooie kans geweest voor lokale logistieke bedrijven en transporteurs om deze job te doen. Zij kunnen rechtstreeks laden, ook retouren meenemen en een rondrit verzorgen, niet via allerlei tussenstops, overlaadpunten en hubs. De lading wordt dan gewoon uit de voorraad verzameld door winkelpersoneel en ze kunnen dagelijks laden en lossen bij de klant. Vaak is er ook sprake van ‘ugly’ artikelen die niet passen in een normale verzenddoos, maar volumineus, lang of zwaar zijn.

Verder is er niet zelden sprake van schadegevoelige artikelen die zeker niet gebaat zijn bij extra laden en lossen. Voor installatiewerkzaamheden of dergelijke kan ook lokaal worden samengewerkt.

Korte afstanden en flexibel

De wat kleinere en lokalere (loyalere) transport- en logistiekondernemers zijn in bijna alle gevallen flexibeler en ook nog eens beter voor het personeel. Ook is men minder afhankelijk van één bedrijf. De afstanden naar de afleveradressen zijn verder zodanig kort dat dit bij uitstek door elektrische voertuigen kan plaatsvinden.

 

Uiteraard willen Gamma en Karwei meer vanuit het centraal magazijn beleveren maar dit gaat natuurlijk weer een hoop (nodeloze?) kilometers vol én leeg opleveren. De Intergamma heeft immers, zonder investeringen en moeilijke opstartprogramma’s, 379 Pick up and Drop off (PuDo’s) ter beschikking in de vorm van zijn eigen winkels. De dikke stromen naar deze 379 winkels worden alleen maar dikker en dus efficiënter (bijvoorbeeld door inzet van LZV’s al dan niet ‘s-nachts) indien de webshopleveranties vanuit de vestigingen plaats vinden.

 

PostNL heeft 2.000 afhaalpunten, maar ik zie me daar nog geen pakketje gipsplaten afhalen. Bij ons is het PostNL-afhaalpunt namelijk in de boekhandel. Ik ben erg benieuwd wat jullie vinden!

Reageer op dit artikel