blog

Afhaalpunten: het einde van e-commerce

Logistieke dienstverlening

Afhaalpunten: het einde van e-commerce
Afhaalpunt webwinkel logistiek

Moet ik als klant blij zijn met afhaalpunten? Noemden we die afhaalpunten vroeger niet gewoon winkels? Of hebben we het nu over nieuwe buzztermen van e-commerce 2.0: ‘shop and go’ of ‘cash and carry’. Is dit het begin van het einde van het webwinkels?

De winkels van V&D hebben een afhaalpunt waar de consument online bestelde producten af kan halen. Hiervoor werkt V&D samen met de pakjesafhaaldienst van Kiala. Ahold wil de online verkoop een stevige ‘push’ geven door in onder meer Nederland afhaalpunten op te zetten. 

 

Onderzoekers van ING stellen dat het zogenoemde ‘click and collect‘ de toekomst heeft voor webwinkels op basis van het succes ervan in Frankrijk en Engeland. Landen met veel auto’s.

   

Afhaalpunten bij tankstations
Het is niet de eerste keer dat experts voorspellen dat we online bestelde boodschappen moeten gaan afhalen. Toen de eerste webwinkels startten hebben Shell en Texaco al eens plannen gehad voor afhaalpunten bij hun tankstations. Het plan was dat we onderweg naar huis onze boodschappen met de auto konden ophalen en meteen zouden tanken. Een echte Vinex-wijk-oplossing.

Het was een snelle optelsom van personeel, opslagruimte, computers en extra parkeerplaatsen bij de tankstation. De kosten waren 10 tot 20 euro per afhaler. Nog afgezien van de overlast rond het tankstation zelf… Het initiatief stierf een snelle dood.

    

Later kwam DHL in Duitsland met ‘Packstations‘, onder meer bij de Aldi. Dat was een soort gemechaniseerde postbus die in steden en op het platteland stond. Maar ook deze oplossing bleek prijzig, vooral als consumenten hun pakje pas na enkele dagen kwamen halen. Een pakje in een Packstation kost zo’n euro per dag.

   

Dure winkelmeters
Je kunt je toch niet voorstellen dat die dure winkelmeters in de Antwerpse Meir, de Amsterdamse Kalverstraat of de Rotterdamse koopgoot worden gebruikt voor opslag- en afhaalpunten, waar je op de vierde of vijfde etage in de rij mag aansluiten om je pakje op te halen?

Hadden alle winkels nu niet juist alle magazijnruimte omgezet naar veel productievere en stimulerende winkelvloerruimte? Of denken ze dat de afhalers ooit nieuwe traffic gaan genereren? Ik krijg de kosten en baten van afhalen in elk geval niet rond gerekend.

   

Pakjesafhaaldienst
Als steeds meer multichannel retailers hun eigen afhaalpunten gaan opzetten, dan worden de kosten voor elke afhaler hoog. Afhalen werkt alleen als je het volume van PostNL, DHL of Kiala hebt, een geweldig service aan de afhalers biedt en klanten hun pakjes daar snel ophalen. Die dienstverleners weten door bundeling van heen- en weerstromen van verschillende webwinkels, en een slimme locatie van afhaalpunten in steden en winkelcentra, een redelijke schaalgrootte te behalen.

  

De consument
Ik wil in elk geval niet afhalen en met mij 9 van de 10 consumenten. Volgens onderzoek van de ABN Amro wil 90 procent van alle consumenten hun bestellingen thuis ontvangen.

In de webwinkels koop ik vanwege een ruime keuze, de snelle beschikbaarheid en vooral gemak, heel veel gemak. Ik wil de boeken van Bol.com in mijn postbus. Ik wil de nieuwste shirts van Eterna op kantoor laten bezorgen. En, ik wil graag mijn boodschappen van Albert tot in mijn keuken hebben. Voor mij geen afhaalpunten. Dat voelt alsof we terug bij af zijn. Dan ga ik liever weer gewoon winkelen.

  

Pleisters
Afhaalpunten zijn pleisters voor een onvoldoende service. De uitdaging ligt nog steeds bij de webwinkeliers en hun logistiek dienstverleners. Je moet een antwoord bieden op de snel verstedelijking, waarbij consumenten voor gemak kiezen.

   

Regel dat!
Je wilt overal kunnen kopen, je wilt overal geleverd kunnen krijgen en je wilt overal retour kunnen brengen op het tijdstip dat jou als koper past. Regel dat gewoon!

Reageer op dit artikel