blog

Nederland nr. 3 op logistieke innovatielijst Europa

Logistieke dienstverlening

Nederland nr. 3 op logistieke innovatielijst Europa
Kees Verweij octrooiaanvragen logistiek

De logistieke sector blijft in innovatie al enkele jaren achter bij andere sectoren. Dat klinkt u vast bekend in de oren, en Alexander Rinnooy Kan, voorzitter van de SER, benadrukte dit nogmaals in mei 2011 in een toelichting op de MKB Innovatie Top 100. In deze Top 100 stonden slechts twee echte logistieke innovaties, namelijk de I-collector van Ferdar en de bekende Cargohopper van Hoek Transport. Beiden stonden gelukkig wel in de top-10. Maar is het nu werkelijk zo slecht gesteld met de mate van innovatie in de Nederlandse logistieke sector?

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 19 augustus 2011.

Het Nederlandse Octrooicentrum heeft de afgelopen maanden een wat breder onderzoek gedaan naar de mate van innovatie in de negen topsectoren, waaronder logistiek, en wat blijkt: de sector lijkt het helemaal nog niet zo slecht te doen.

  

Wat zijn de resultaten? In de afgelopen 10 jaar, van 1998 t/m 2008, zijn er in Nederland een dikke 40 octrooiaanvragen per jaar gedaan in deze sector, dit is ca. 3-4% van de 1.000 tot 1.200 octrooiaanvragen wereldwijd. Koploper is Duitsland, met ruim 250 octrooiaanvragen per jaar, hoofdzakelijk door grotere industriële partijen als Siemens en Bosch. Als het aantal logistieke octrooiaanvragen per land over deze tien jaar tegen het aantal inwoners wordt uitgezet, scoren we als Nederland zelfs een nummer 3 positie in Europa, achter Zwitserland en Duitsland. Het aantal logistieke octrooien in Nederland per miljoen inwoners was twee maal het EU gemiddelde. Ook vergeleken met de andere acht topsectoren scoorde de logistieke sector volgens het NL Octrooicentrum niet slecht.

   

Een prima resultaat, maar er zit wel een grote ‘maar’ aan dit onderzoek van NL Octrooicentrum. De logistieke sector is namelijk zeer beperkt meegenomen, er is namelijk alleen gekeken naar “transportinrichtingen”, oftewel transportband- en automatische laadsystemen. De belangrijkste octrooiaanvragers zijn dan ook FPS (Food Processing Systems) met 35, Vanderlande Nederland met 26, Rexnord Flattop Europe BV met 19 en Specialty Conveyor met 13 aanvragen. Echter, alle octrooien bij logistieke dienstverleners en in logistieke automatiseringsprocessen (ketenregie!) zijn niet meegenomen in de berekeningen, omdat deze in het totaal niet goed te onderscheiden zijn. Jammer, want juist hier kunnen Nederlandse innovators het verschil maken, en hier wordt door het topteam ook op ingezet.

    

De bronzen positie voor Nederland op de EU ranglijst staat dus voorlopig, maar er liggen nog volop kansen.

Kees Verweij, Principal Consultant bij Buck –Consultants International, kees.verweij@bciglobal.com

Alle analyses van Kees Verweij en anderen zijn te vinden op logistiek.nl/analyses

Reageer op dit artikel