blog

Verbijsterend winkelend publiek: anti-reclame logistiek

Logistieke dienstverlening

Verbijsterend winkelend publiek: anti-reclame logistiek
Gouda

Ik ben sinds kort de trotse vader van een zoon. Hierdoor begaf ik mij deze week heel vroeg in Gouda; van de ene naar de andere babyzaak. En wat kwam ik in de binnenstad tegen: twee voertuigen van TNT, twee van DHL en vele andere busjes, trucks en zelfs grote vrachtwagens, zigzaggend tussen vaak verbijsterde winkelende mensen. Wat een anti-reclame voor de logistiek!

Ik ben niet voor niets blij met het Dinalog-project dat net is gestart voor verbetering van de stedelijke distributie. Niet om het zoveelste subsidie-project te starten, maar juist om de waardevolle kennis en ervaringen te bundelen en uit te werken met nieuwe innovaties.
     

Internationale oplossingen
Diverse partijen zijn al bezig met nieuwe concepten uit te denken of te implementeren. Denk aan de Ambassadeur Stedelijke Distributie en mooie projecten in bijvoorbeeld Utrecht of Nijmegen. Echter, verladers willen uiteraard graag landelijke of zelfs internationale oplossingen. Niet alleen ik ben ervan overtuigd dat dit kan, ook de nieuwe wetenschappelijk directeur van Dinalog, Henk Zijm, gaf in zijn interview in Logistiek aan dat Nederland alles in zich heeft om hierin te scoren.
 
Hoe? Ik geloof in samenwerking. Niet alleen tussen de winkeliers in de stad, tussen vervoerders onderling, of tussen verladers, maar ook tussen al deze partijen. Als elke partij zijn kaarten open op tafel zouden leggen, dan moeten we met slimme ICT, inzicht in keuzes en duurzamere vervoersmiddelen, de stadscentra leefbaarder kunnen maken. Laten we deze slimmigheid met elkaar delen, dan moeten we met elkaar de ambitieuze Dinalog-doelstelling van 20 procent minder uitstoot in de stad, tegen integraal lagere logistieke kosten, waar kunnen maken. Ik ben ervan overtuigd dat dit kan.
   
Hoe open liggen uw kaarten? Ik ben benieuwd naar uw suggesties. En zelf zal ik regelmatig de voortgang meten, empirisch in mijn eigen binnenstad.

Reageer op dit artikel