blog

Omzet top tien ldv’s 138 miljard dollar

Logistieke dienstverlening

Bigger, better, best? Dat is de cruciale vraag voor internationale logistiek dienstverleners (ldv’s) in deze zware tijden. De ranglijst van de grootste logistiek dienstverleners ter wereld wordt elk jaar opgesteld door het Amerikaanse onderzoeksbureau Armstrong & Associates.

Omzet top tien ldv’s 138 miljard dollar
Klik op de afbeelding voor een vergroting

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 28 augustus 2009.

De resultaten van de top tien in 2008 laten in ieder geval zien dat omvang wel degelijk zwaar doorweegt. De omzet van de top tien was namelijk ruim $ 138 miljard, terwijl deze in 2006 nog net boven de $ 100 miljard lag.

Het zal geen verbazing wekken dat DHL Supply Chain & Global Forwarding ook in 2008 nog ruimschoots nummer 1 staat met ruim $ 37 miljard aan omzet wereldwijd. Ook de nummers 2 en 3, DB Schenker en Kühne & Nagel, staan al een aantal jaren in de top drie, en beide hadden een omzet van ruim $ 20 miljard in 2008. Opvallend is wel dat DB Schenker Kühne & Nagel is voorbijgestoten naar plaats 2. Samen met Panalpina (4) en Ceva Logistics (6) vormen deze vijf de European Big Five van ldv’s. De top tien van mondiale logistiek dienstverleners bestaat verder uit de twee Amerikaanse partijen UPS Supply Chain Solutions (5) en C.H. Robinson Worldwide (7), de snelle Europese groeiers Geodis (8) en DSV Solutions (9), en Agility (10) uit Koeweit. Echter, de nummers 4 tot en met 10 hadden in 2008 een omzet van tussen de bijna $ 7 en bijna $ 10 miljard. De positie van de top drie is dus voorlopig veilig.
 

Wat valt op aan deze top drie? Tien zaken!

Allereerst wordt de dominantie van Europese ldv’s steeds groter. Zo zijn Aziatische ldv’s als NYK Logistics en Nippon Express inmiddels uit de top tien gevallen, terwijl Sinotrans al jaren tussen plaats 10 en 15 zweeft.
 

Ten tweede is de omzet van de top tien met 28 procent toegenomen in de afgelopen twee jaar, en dat is fors meer dan de logistieke sector zelf is gegroeid. Bigger lijkt dus better, en schaalvolumes zijn tegenwoordig noodzakelijk voor mondiale IT-aansturing en -transparantie. En tenslotte is er in 2008 zelf wat minder verandering in de ranglijst geweest dan in de afgelopen jaren, de consolidatiegolf is wat stilgevallen.

Een omzetgroei voor de top tien van ldv’s in 2008 dus, maar dat gaat in 2009 anders worden. In december 2008 en de eerste maanden van 2009 werd door de grootste partijen een omzetdaling van rond de 9 procent gemeld, en dat zal verder in het jaar niet meer goedgemaakt gaan worden. Vooral de automotive en electronics sectoren zijn hard getroffen, terwijl het in de food sector naar verhouding redelijk goed gaat. Voor de meeste logistieke multinationals is het echter overleven geblazen, totdat de mondiale goederenstroom weer op gang komt. En volgens steeds meer analisten kan dat nog wel een tijdje gaan duren, zeker nu klanten veel langer nadenken over de risico’s van sourcing in China. Het is waarschijnlijk dat productie dichter bij huis, zoals in Mexico (USA) of Roemenie/Turkije (Europa), aantrekkelijker wordt voor diverse klanten, wat het logistieke verdienpotentieel kan aantasten. Kortom, bigger is nog steeds better, maar de beste zijn, vraagt in 2009 zowel innovatief, servicegericht als kostenbewust handelen van elke dienstverlener.

Reageer op dit artikel