artikel

Zo zet Gefco vol in op digitalisering

Logistieke dienstverlening 521

Gefco groeit, maar stagnatie ligt op de loer door een krimpende wereldeconomie en oprukkende digitalisering. Reden voor de Franse logistiek dienstverlener de bakens te verzetten. Gefco zet vol in op innovatie en digitalisering. De twee eerste speerpunten in het nieuwe, aangekondigde beleid zijn Chronotruck en Moveecar.

Zo zet Gefco vol in op digitalisering

Tachtig procent van de bedrijven in de logistieke sector ziet toekomst in kunstmatige intelligentie, maar slechts 26 procent werkt er al mee. Dat gooide Andreas Scheuer, de Duitse verkeersminister tijdens de opening van de beurs Transport & Logistik eerder dit jaar de bezoekers voor de voeten. Reden: gebrek aan kennis, wat onder meer voortkomt uit gebrek aan sprekende praktijkvoorbeelden. Maar dat betekent niet dat er niets gebeurt.

 Digitalisering / kunstmatige intelligentie

Gefco maakt werk van digitalisering in combinatie met kunstmatige intelligentie. Het is een van de speerpunten van de logistiek dienstverlener. Niet omdat het kan, maar omdat het moet (zie kader). Gefco groeide de afgelopen jaren ruim 7 procent per jaar en de eerste helft is dat 10 procent. Luc Nadal, CEO van Gefco: “We willen verder groeien via samenwerkingsverbanden én via innovaties.”

Overname Chronotruck

En juist dat heeft Gefco recent gedaan. De logistiek dienstverlener in de automotive industrie nam deze zomer Chronotruck over. Chronotruck is een digitaal vrachtplatform, gelanceerd in 2016, dat transporteurs en verladers met elkaar verbindt. De overname moet de broodnodige digitaliseringsslag in de logistiek versnellen. Digitalisering is volgens Emmanuel Arnaud onvermijdelijk en essentieel, omdat de wereld digitaliseert in een rap tempo. Als voorbeeld geeft hij de vele miljoenen volgers die wereldsterren als Christiano Ronaldo en Ariane Grande hebben op Instagram.

 

gefcoGefco lanceert Moveecar ook in Nederland

Dat Gefco de digitaliseringsslag serieus neemt, blijkt ook uit het tweede initiatief dat het bedrijf heeft gelanceerd. Gefco heeft Moveecar in de markt gezet. Dit platform moet Gefco versneld toegang bieden tot het enorme potentieel van de markt voor gebruikte auto’s. Tot nu is Gefco met name gericht op de logistiek van de zogenaamde ‘finished cars’. Het digitale platform van Moveecar geeft car-as-a-service (CaaS)-spelers, zoals autofabrikanten, autodealers, wagenparkbeheerders, verhuur- en leasemaatschappijen, veilingmeesters en autodeel-
initiatieven de mogelijkheid om toegevoegde waarde te bieden gedurende de levenscyclus van het voertuig. Een markt die groot is en groeit, nu autobezit meer en meer plaatsmaakt voor autodeeloplossingen.
Jaarlijks worden in Europa 45 miljoen gebruikte auto’s verkocht Vaak worden deze auto’s vervoerd in kleine groepen of afzonderlijke leveringen. Moveecar wil de logistiek en service verbeteren en versimpelen binnen landen en over de grenzen heen. Naast het vervoeren van gebruikte auto’s, zal Moveecar aanvullende services uitrollen als opslag, reparatie en administratie. Moveecar is nu enkel beschikbaar in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Portugal. In 2020 moet de Benelux volgen.

 

Vrachtplatforms

Maar een belangrijker cijfer is het aantal verladers dat digitaal georiënteerd is. Volgens Gefco maakt 43 procent van de verladers wereldwijd gebruik van online vrachtplatforms, (bekende naam is Uber Freight red.) en 66 procent daarvan wordt gebruikt door het midden- en kleinbedrijf. Arnaud: “Wij hebben 30.000 klanten. Grote, maar ook veel mkb’ers voor de juiste balans. Om hen nu en in de toekomst goed te kunnen blijven bedienen, hebben ze visibility nodig in hun supply chain, en meer transportopties.”

gefcoToekomstvisie Gefco
Innovatie en digitalisering. moeten Gefco in de toekomst laten groeien. Vernieuwing is volgens Luc Nadal, CEO van Gefco, nodig vanwege de stagnerende wereldeconomie en automobielbranche. Een andere reden is de oprukkende digitalisering in de samenleving.

Gefco denkt die service te kunnen leveren met Chrono- truck. Gefco wil met Chronotruck de klant- ervaring verbeteren en volledig gedigitaliseerde diensten aanbieden aan zijn klanten. ”We hebben ons afgevraagd of we een dergelijk systeem zelf moeten ontwikkelen. We hebben de kennis, maar niet de tijd. Het zou te lang duren.” In Europa zijn momenteel enkele tientallen online vrachtplatforms actief. Denk aan Quicargo en Coyote, onderdeel van UPS. Recent nog voegde Uber Freight zich bij de lijst van aanbieders.

Onderscheidende kracht Chronotruck

Dat Gefco uitgekomen is bij Chronotruck is niet raar; de start-up is eveneens Frans. Sterker nog; het bedrijf opereert op een steenworp afstand van Gefco. Maar ‘cultural fitness’ alleen is niet voldoende voor een dergelijke investering. Chronotruck belooft de juiste transporteur op het juiste moment voor de juiste prijs, maar dat doen alle online vrachtplatforms. De onderscheidende kracht volgens Gefco en Chronotruck is de techniek er achter: een eigen ontwikkeld algoritme.

Chronotruck komt naar Nederland

Chronotruck heeft tot op heden ruim 9.000 klanten bediend en er zijn 7.000 transporteurs aangesloten bij het platform. 2 procent van alle Gefco-orders moet eind dit jaar via Chronotruck lopen. Volgend jaar moet dat 10 procent zijn. Momenteel opereert Chronotruck voornamelijk in Frankrijk. Expansie is al gepland. België en Polen zijn de eerste twee landen waar het platform wordt uitgerold. België omdat daar grote fabrieken en afnemers zitten, en Polen vanwege het grote aantal transporteurs. Beide landen moeten nog dit jaar zijn aangesloten.

In 2020 moeten meer landen volgen, waaronder Nederland. In 2020 wil Chronotruck ook de integratie met API en TMS hebben gerealiseerd. In 2021 staan Rusland, Noord-Afrika en Latijns Amerika op het programma. Hoewel het platform eigendom is van Gefco, blijft Chronotruck open voor iedereen. “We werken samen met transporteurs. We zijn complementerend, niet concurrerend.”

 

Arnaud: “Wij hebben gekozen voor Chronotruck, omdat de kunstmatige intelligentie achter het systeem vooroploopt.” Rodolphe Allard, CEO van Chronotruck: “Chronotruck is zo ontwikkeld dat het systeem van transportmatching en pricing steeds slimmer wordt tijdens het gebruik.” Het platform houdt bij het toewijzen van de juiste transporteur rekening met een groot aantal factoren. Denk aan: soort voertuig, volume van het transport, de soorten goederen die getransporteerd moeten worden, pallets of stukgoed. Deze parameters worden gevoed door data van Gefco van de afgelopen drie jaar.

Chronotruck vs Uber Freight

Wat doet Chronotruck anders dan bijvoorbeeld Uber Freight? Allard: “Wij doen zowel full truck loads (volle truckladingen) als LTL” (waarbij ladingscapaciteit wordt gedeeld door meerdere opdrachtgevers, red.). Een ander voordeel van de coöperatie met Gefco is het netwerk. Door Gefco hoeft Chronotruck niet meer op zoek naar een dekkend netwerk. Dat onderdeel is gedekt door het nieuwe moederbedrijf. “Wij kunnen ons dus richten op de techniek.” Techniek die leidend is en menselijke interventie tot nul reduceert, stelt Allard. Ook als een transporteur op het laatste moment de opdracht afzegt. “Een late cancel levert een fee op voor de transporteur, maar het systeem zoekt automatisch een nieuwe transporteur voor de verlader.”

 

Reageer op dit artikel