artikel

LIS Logistics Brexit-proof door training en softwareaanpassing

Logistieke dienstverlening 392

Hoe speel je als logistiek dienstverlener in op de Brexit? LIS Logistics geeft een inkijkje in de veranderingen die het tot nu toe met en zonder douanesoftware doorvoerde. Jaap Vermeer, directeur bij de LDV’er: “Voor ons verandert de regelgeving voor eventuele invoerrechten, BTW en accijnsaangiften, we exporteren veel alcoholische dranken naar het VK. We willen er zeker van zijn dat we dat ook softwarematig soepel kunnen blijven afhandelen.”

LIS Logistics Brexit-proof door training en softwareaanpassing
Jaap Vermeer, directeur bij LIS Logistics: “In aanloop naar de Brexit hebben we onszelf een aantal vragen gesteld. Zitten we bij de juiste softwareleverancier? Is deze in staat om het VK op te nemen als nieuw afzetgebied met de daarbij horende documenten?”

Als het Verenigd  Koninkrijk (VK) buiten de EU valt – wat het geval is als de Brexit doorgaat – dan moet een bedrijf als LIS Logistics diverse douanedocumenten aanpassen. “In aanloop naar dat moment hebben we onszelf een aantal vragen gesteld. Zoals bijvoorbeeld of we bij de juiste softwareleverancier zitten en of deze in staat is om het VK op te nemen als nieuw afzetgebied met de daarbij horende documenten. Inmiddels hebben we antwoord op de belangrijkste vragen en verzorgen we de douaneafhandeling met een applicatie van Descartes als Software-as-a-Service (SaaS)”, aldus Vermeer.

Bijspijkeren douane kennis

LIS Logistics heeft klanten in de automotive sector en in de machinetransport, maar het zijn de dranken die de LDV’er exporteert naar het VK die nu in de spotlight staan. “Aanvullend aan de vragen over de mogelijkheden die een douanesoftwareleverancier biedt, hebben we naar de eigen kennis van douanezaken gekeken. Die kennis was onvoldoende, dus hebben wij medewerkers bijgeschoold door middel van een douaneopleiding. Het is vervolgens aan de softwareleverancier om onze medewerkers de tools te geven om correct te handelen.” De kennis en kunde die nodig is mocht het VK volledig als derde land verder gaan is nu aanwezig, stelt Vermeer. “Voor de leverancier is het nodig om het VK in de lijst van derde landen op te nemen.”

 

Lees ook: Kees Kuijken (KLG Europe): ‘Klanten zijn onvoldoende voorbereid op de Brexit’

 

Douanesoftwareleverancier en logistiek dienstverlener om tafel

De keuze voor de douanesoftwareleverancier is al een paar jaar geleden gemaakt. LIS Logistics implementeerde een pakket met daarin import, export, doorvoer en EMCS/accijnzen. De aankomende Brexit vereiste dat de onderneming en de douaneleverancier weer om tafel zouden gaan. John Vonk van Descartes: “Begin 2019 hebben we overlegd over de consequenties van deal or no deal Brexit op de aangiftes. Daarna is er een testomgeving klaargezet. Uiteindelijk komt het neer op het zo soepel mogelijk kunnen aanmaken van documenten en het uitwisselen van gegevens tussen WMS en douaneapplicatie. Volgens Vonk moet LIS zelf nog bepalen of ze een systeemkoppeling met het port community systeem wenst voor shortsea en ferryterminals voor zendingen naar het VK. “Daarnaast kunnen het VK en de EU bij een No-Deal Brexit een security filing verplicht stellen. Aan de hand van deze filing bepalen partijen hiermee het risico van de zending en schatten ze de kans op een controle in. Descartes ondersteunt beide systeemkoppelingen.”

‘Puur uit voorzorg zetten we wel extra mensen in’

Brexit-proof

Door medewerkers een opleiding te geven en de software tijdig gereed te hebben wil de LDV’er laten zien dat hij Brexit proof is. Toch verwacht de directeur wel dat als de dag van de Brexit aanbreekt hij wel enkele mensen extra zal inzetten. “Puur uit voorzorg.” Achter de schermen zullen het gekoppelde WMS en de douaneapplicatie naadloos moeten samenwerken en zich richten op drie soorten goederen: volledig bonded, accijns bonded en volledig vrije artikelen. Bij de accijns bonded goederen moet LIS wel invoerrechten opgeven, geen  accijnzen. Bij volledig vrije goederen betreft het bijvoorbeeld wijn vanuit Italië of Frankrijk die de LDV’er naar het VK brengt, waarover in Groot-Brittannië accijns wordt berekend. “Heel spannend is de verandering niet, de belangrijkste aanpassing is dat je met andere vergunningnummers werkt.”

Ontzorgen klanten

Vermeer heeft de indruk dat LIS Logistics door de grondige voorbereiding zich onderscheidt ten opzichte van concurrenten. “We zijn nu al klaar voor de Brexit en kunnen diverse opties bieden. Ongeacht de keuze die ze in het VK maken, kunnen wij onze klanten blijven bedienen. Daarmee ontzorgen we onze klanten, die zich vervolgens volledig kunnen richten op het produceren van hun product. Laden, lossen, palletisering, douaneactiviteiten, opslag, VAL activiteiten en vervoer nemen wij ze uit handen. Tijdig leveren van de goederen is voor onze opdrachtgevers erg belangrijk. In aanloop naar de deadline van de Brexit kan het verstandig zijn om de besteleenheden groter te maken of tijdig te bestellen. Hiermee creëer je meer ruimte en tijd om eventuele wachttijden en onvoorziene problemen op te lossen.”

Lees ook: 3 scenario’s en de harde gevolgen voor transport & logistiek

 

Reageer op dit artikel