artikel

Van den Bosch komt met eigen online platform (video)

Logistieke dienstverlening 2236

Er is meer nodig dan een online portal om digitalisering op een hoger plan te brengen; zeker in een tamelijk traditionele, maar ook complexe sector als het bulkvervoer. Van den Bosch zet een nieuwe stap in die richting.

Van den Bosch komt met eigen online platform (video)

Transforming Logistics Together heet de campagne waarmee Van den Bosch Transporten in Erp de boel wil opschudden. Pirke van den Elsen zegt moderne technologie te willen gebruiken om opdrachtgevers en subcontractors met elkaar te matchen. Hij is bij Van den Bosch verantwoordelijk voor business development en stuurt tevens een team IT-ers aan. Op de eerste dag van Logistica vertelt hij zijn verhaal in het kennistheater van Logistiek Academy.

Zelf vrachtuitwisseling doen

De bulkvervoerder stelt zichzelf op als verbinder, als knooppunt van datastromen, als online platform om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. De eerste stap is een nieuwe online portal, genaamd FreightInsight. Dat is de start van een breder programma, dat diverse elementen bevat, ook één voor online vrachtuitwisseling. “Het is onze ambitie om data niet alleen aan te bieden, maar ook beschikbaar te stellen voor verdere integratie van de systemen waar onze relaties mee werken”, zegt Van den Elsen.

 

Leren van ervaringen elders

“Delen van data is daarin de eerste stap, zodat klanten realtime kunnen zien waar onze laadeenheden zijn. Dan kun je meer stappen maken, zoals timeslot management. Als een truck bij een fabriek later aankomt dan afgesproken, kan de fabriek zijn planning aanpassen. Daar is wel integratie voor nodig met de chauffeurs onderweg. Delen van data en kennis gaat ons verder brengen. Zo kunnen we bijvoorbeeld andere verladers iets leren met ervaringen die we elders hebben opgedaan.”

Matchen van vracht en subcontractor

Is een bulkvervoerder eigenlijk wel de aangewezen partij om een vrachtuitwisselingsplatform te runnen? Van den Elsen vindt van wel.
“Je kunt als verlader een vracht natuurlijk ook op een onafhankelijk online platform plaatsen. Maar bij ons weet je zeker dat het voor elkaar komt en volgens de kwaliteitseisen die we samen hebben afgesproken. Wij beoordelen iedere uitgevoerde rit met een aantal sterren, bijvoorbeeld voor on-time performance, zodat we steeds beter inzicht krijgen in de kwaliteit die een subcontractor levert. Op die manier kunnen we beter matchen. De informatie wordt gaandeweg steeds meer waard, zeker als we meer verladers er bij kunnen betrekken.”

Pirke van den Elsen

Eerste van zeven bouwstenen

De campagne Transforming Logistics Together ging van start tijdens de beurs TransportLogistic deze zomer in München. Het eerste concrete product is de online portal FreightInsight, volgens Van den Elsen de praktische invulling van ‘track and connect’, als één van de zeven bouwstenen in de campagne. Een ander element heet ‘define and match’, daarin komt een compleet vrachtuitwisselingsplatform tot ontwikkeling. Dat is er al, maar faciliteert nu de transacties. De volgende versie houdt zich ook bezig met het biedingsproces en registreert de kwaliteitseisen van de opdrachtgever en dat wat subcontractors kunnen leveren. “Zo gaan we de bouwstenen steeds verder optuigen”, aldus Van den Elsen.

Lees ook
Data delen logistieke dienstverleners: tussen denken en doen zit een groot gat

Reageer op dit artikel