artikel

Timo Huges wil van H&S ketenregisseur maken (video)

Logistieke dienstverlening 1815

Twee jaar geleden kwam Timo Huges de gelederen van H&S versterken, na een ongelukkig avontuur als topman van de NS. Nu zet hij ziel en zaligheid in om de bulktransporteur om te buigen naar een moderne, datagedreven logistiek dienstverlener met Uturn als online matchingsplatform.

Timo Huges wil van H&S ketenregisseur maken (video)

Timo Huges is sinds begin dit jaar de nieuwe CEO van H&S, een logistiek dienstverlener in de bulksector gericht op met name vloeibare levensmiddelen. Jarenlang wist hij de schijnwerpers op zich gericht als directeur van bloemenveiling Flora Holland en daarna als president-directeur van de NS. In 2015 werd hij gedwongen ontslag te nemen na vermeende malversaties. Twee jaar later werd hij daar alsnog van vrij gesproken na een tamelijk onfris juridisch getouwtrek. Ondertussen raakte hij meer en meer betrokken bij de oprichting van Uturn, het bedrijfsonderdeel van H&S met een online matchingsplatform voor het boxcontainervervoer. Want Huges is een warm pleitbezorger van deze online services. Tijdens de Summit Ketenregie op 19 november in Nijmegen vertelt hij zijn verhaal, een uitgebreid interview met Huges staat in het oktobernummer van Logistiek.

‘We zitten veel meer in de regierol’

“We staan met Uturn aan de vooravond van een eerste investeringsronde. Het gaat inmiddels heel goed met zo’n duizend matches per maand, vervoersopdrachten die online binnen 15 minuten worden geplaatst in het netwerk. Ik vind dat heel knap. Er zit een team op van acht mensen, gemiddelde leeftijd 28 jaar, ze zijn bezig met het opzetten van de Uber in de boxcontainersector.”
Huges prijst zijn voorganger (oprichter en eigenaar van H&S) Ubbo Hempenius. Zijn visie heeft het bedrijf in deze traditionele sector doen verschuiven naar een echt servicebedrijf. Huges zet zelf de volgende stap. “Ik zie dit bedrijf steeds meer veranderen in een organisatie met ICT als kernactiviteit.”

‘Vertrouwen winnen kost tijd’

HugesH&S is inmiddels een organisatie met 230 miljoen euro omzet en 750 mensen in dienst. “We halen onze groei uit het leveren van services, anders dan puur transport. Gemakkelijk was die transitie niet. Het heeft tijd gekost om vertrouwen te winnen bij zowel opdrachtgevers als andere transporteurs. Inmiddels doen we voor onze klanten binnen het bedrijfsonderdeel Logistic Services nog maar 15 tot 20 procent van het transportvolume met eigen middelen. De rest gebeurt door ruim 400 operators door heel Europa. Bijna het grootste deel van de groepsomzet komt uit logistic services en processing, met activiteiten als cleaning en afvullen van bijvoorbeeld vruchtensappen in kleinere verpakkingen. We hebben nog pakweg 200 trucks en chauffeurs in eigen beheer. Dat blijft ook zo, zolang we met eigen transport toegevoegde waarde kunnen blijven leveren voor bepaalde opdrachtgevers.”

 

Meer tijdens Summit Ketenregie op 19 novemberHuges

De Summit Ketenregie brengt verladers, vervoerders en supply chain experts bij elkaar rond het thema samenwerking. Dit jaar staat het onderwerp stadslogistiek in de schijnwerpers met een plenair debat onder leiding van dagvoorzitter Tom van ’t Hek. Aan de discussietafels gaan de gesprekken verder over uiteenlopende onderwerpen. Het tweede deel van de summit begint met een één-op-één interview met Timo Huges.
Meer info en aanmelden >>>>

 

 

 

Reageer op dit artikel