artikel

Zo wil Uber Freight Europa veroveren

Logistieke dienstverlening 6562

Uber Freight heeft zijn zinnen gezet op Europa. Het ‘asset free’ online vrachtuitwisselingsplatform ziet zichzelf als ‘de 3pl’er’ en wil na de taximarkt nu de transportmarkt ontwrichten. Hoe het techbedrijf dat wil doen? Met slimme technologie en door open en eerlijk te zijn richting verladers en transporteurs.

Zo wil Uber Freight Europa veroveren

Uber Freight is geland in Europa. Twee jaar nadat het techbedrijf zijn vrachtuitwisselingsdienst startte in de Verenigde Staten, is het de grote plas overgestoken naar het oude continent. Nederland is het eerste Europese land waar UberFreight zijn geluk beproeft. Hoewel geluk; Uber is overtuigd van zijn kennis en kunde. Technieken en ervaringen die het bedrijf al jaren toepast en heeft opgedaan bij zijn taxidienst, worden nu gebruikt om de transportmarkt te ontwrichten. Daniel Buckzowski is de man binnen Uber die voor de expansie in Europa moet zorgen.

Waarom Europa en waarom Nederland als startland?
“In de Verenigde Staten werken we met veel grote bedrijven uit de Fortune 1000. Bedrijven met massa die internationaal actief zijn. We kregen veel goede reacties van hen en de vraag rees of we hen ook in Europa kunnen bedienen. Los van de toenemende klantvraag, is nu sowieso het juiste moment. In Europa zijn er veel inefficiënte manieren van werken in de transportsector, waar wij met onze techniek op in kunnen spelen. Wat betreft Nederland; het is een klein land op de kaart, maar het is een reus op logistiek gebied. Veel internationaal transport en een hoge dichtheid qua logistieke activiteiten. Dat maakt het een prima land om onze business in Europa te starten. Daarnaast legt Nederland de lat hoog als het gaat om standaarden en eisen waaraan we moeten voldoen. En we willen goed beginnen en op een goede manier samenwerken met de logistieke sector in Nederland.”

 

Uber Freight is sinds mei 2017 actief in de Verenigde Staten. Hier werkt het bedrijf onder meer voor bedrijven als Colgate en Heineken.
In de Verenigde Staten telt het Uber Freight netwerk 36.000 transportbedrijven en zijn er 400.000 chauffeurs aangesloten.
Nederlandse cijfers wil het bedrijf niet delen.

 

Jullie pakken het dus anders aan dan destijds met de introductie van de taxiservice. Waarom?
“Voordat we officieel ons platform hebben gelanceerd, hebben we veel overleg gehad met het ministerie en diverse belangenorganisaties van zowel transporteurs als verladers. Dat hebben we gedaan om te zien hoe zij tegen ons aankijken en waar hun zorgen liggen, zodat we er aan kunnen werken om die weg te nemen. Door deze openheid zien we dat er veel interesse en nieuwsgierigheid is in ons model. Dus toen we live gingen, was de koudwatervrees grotendeels weggenomen. We zien het aantal verladers en transporteurs elke dag toenemen en de reacties zijn goed.”

Hoeveel verladers en transporteurs zijn aangesloten?
“We zijn nu zo’n twintig weken onderweg. Cijfers kan en wil ik nu nog niet delen, maar we zijn ook actief in Duitsland.”

 

uber

Hoe werkt jullie systeem?
“Wij zijn een 3pl-bedrijf. Dat betekent dat we een freight forwarder zijn onder Nederlandse wetgeving. Wij brengen vraag en aanbod van vracht en transport samen. We doen dit alleen bij full truck loads. De verlader biedt zijn te vervoeren vracht aan. Via de applicatie kan het bedrijf de status volgen en altijd inzien of en wanneer de lading is geboekt door een transporteur. Wanneer de chauffeur onderweg is, kan de lading realtime worden gevolgd. De transporteur op zijn beurt krijgt de exacte afmetingen, soort, volume en gewicht van het te vervoeren product te zien. Evenals de prijs die hij krijgt betaald.”

Hoe zit het met de prijzen?
“In tegenstelling tot onze andere business zoals UberX en Jump werken we bij Uber Freight niet met een service fee. Onze winst is het verschil tussen het bedrag dat we rekenen voor het aanbieden van de vracht en de prijs van het transport. Wij bepalen beide prijzen. We hanteren vaste prijzen en die zijn veertien dagen vooruit beschikbaar. Het voordeel daarvan is dat iedereen weet waar hij aan toe is. Wanneer de transporteur de lading heeft afgeleverd en afgemeld krijgt hij binnen vijf dagen betaald.”

De Amerikaanse transportmarkt is heel anders dan de Europese. Wat betekent dat voor jullie applicatie?
“In de Verenigde Staten heb je veel meer eigen rijders dan in Europa. Hier heb je veel meer te maken met kleine bedrijven met fleets tussen de twee en tien trucks. Om die reden hebben we naast de mobile app ook een platform voor de pc gebouwd waarop planners kunnen inloggen. Om te zorgen dat grote verladers hun eigen systemen kunnen blijven gebruiken, doen we EDI-integraties.”

En integratie met TMS?
“Daar wordt aan gewerkt.”

Waarom zouden transportbedrijven met Uber Freight moeten willen werken?
“Uber Freight is met name interessant voor kleine transportbedrijven, omdat wij een gelijk speelveld creëren voor hen. Ze hebben moeilijk tot geen toegang tot grote verladers; nu wel. Als voorbeeld: de transporteur (GP Trans, red.), die onze eerste vracht in Nederland (Heineken) deed, was een bedrijf met een vloot van vier trucks.”

 

“We zien het aantal verladers en transporteurs elke dag toenemen”

 

En de grote logistiek dienstverleners?
“We kunnen ze onder meer helpen bij het tegengaan van leegrijden. Wanneer ze een lading hebben geaccepteerd, verschijnt er onderaan het scherm direct een aantal nieuwe ladingopties in de buurt van de losplaats waardoor er mooie ‘loops’ kunnen worden gemaakt.”

Waarmee onderscheidt Uber zich van andere vrachtplatformen?
“Allereerst onze technologie. Het platform is 24 uur per dag beschikbaar. 24 procent van alle lading wordt buiten kantooruren geboekt. Een opdracht die op het laatste moment wordt gecanceld komt daardoor direct weer beschikbaar. En indien nodig kunnen wij direct contact opnemen met de verlader om een passende oplossing te zoeken. Ten tweede hebben we de mankracht en middelen om te innoveren en op de wensen van de markt in te spelen.”

Doelstellingen?
“Goede kwaliteit leveren. Dat is ons voornaamste doel. Daarnaast moet het aantal verladers en transporteurs verder groeien, maar dat kan alleen als we de kwaliteit leveren die wordt gevraagd.”

Hoe waarborg je die kwaliteit?
“Chauffeurs kunnen de laad- en losplaats beoordelen. Zo kunnen de verladers hun operaties monitoren. Dat kan met name interessant zijn als met diverse locaties wordt gewerkt. Chauffeurs kunnen nog niet worden beoordeeld, omdat vervoerders vaak met meerdere chauffeurs werken. Die verantwoordelijkheid ligt bij ons. Wanneer een chauffeur regelmatig slechte reviews krijgt, heroverwegen wij zijn positie op het platform.”

 

Reageer op dit artikel